اخبار

6 و نیم میلیون ایرانی در آینده به دیابت مبتلا می شوند

6 و نیم میلیون ایرانی در آینده به دیابت مبتلا می شوند
مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه از مرگ سالانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری دیابت خبرداد و گفت: برآرد می شود تا سال 2035 حدود 6 و نیم میلیون نفر از مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا شوند.
    دکتر ویدا صنیعی درگفتگو با خبرنگار کردپرس، با اشاره به اینکه هر ساله از تاریخ 22 تا 28 آبان( 14 نوامبر) را در کشور به نام هفته دیابت نامگذاری کرده اند، اظهار داشت: شعار امسال هفته جهانی دیابت " چشم ها به دیابت است" می باشد که بر لزوم توجه همه جانبه به این بیماری تاکید می کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر بیماری دیابت افزایش و شیوع پیدا کرده است بطوریکه به یکی از بزرگترین اپیدمی تاریخ بیماری هادر جهان تبدیل شده است.
مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه با بیان اینکه در سال 2015 حدود 415 میلیون نفر در سنین 20 تا 79 ساله در جهان به بیماری دیابت مبتلا شده اند، تصریح داشت: پیش بینی می شود تا سال 2040 تعداد مبتلایان به این بیماری به 642 میلیون نفر افزایش یابد.
وی اضافه کرد: یک و نیم میلیون کودک در جهان مبتلا به بیماری دیابت از نوع 1 هستند.
دکتر صنیعی از مرگ سالانه 5 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری دیابت خبرداد و متذکر شد: برآورد می شود تا سال 2035 حدود 6 و نیم میلیون نفر از مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا شوند.
وی به درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشور ها برای ایجاد یک سند ملی به منظور کنترل و پیشگیری از 4 بیماری غیر واگیر شامل بیماری های قلبی و عروقی، آسم و بیماری های تنفسی، دیابت و سرطان اشاره داشت و تاکید کرد: در این سند کشورها متعهد می شوند که به اهداف این سازمان در راستای کنترل این 4 بیماری دست پیدا کنند که در کشور ما نیز متعهد شده ایم تا سال 2025 به کنترل این 4 بیماری برسیم.
مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه در ادامه به معرفی بیماری دیابت پرداخت و گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که دارای علائمی مانند پرخوری، پر نوشی و پرادراری است که می تواند همراه با علائم دیگری نظیر مشکلات بینایی، تاری دید، کاهش وزن و... ظاهر شود.
وی فردی که پس از چند بار آزمایش قند خون بدون خوردن صبحانه دارای میزان قند 126 باشد را فردی دیابتی دانست و بیان داشت: دیابت دارای انواعی است که از جمله آن میتوان به نوع1، نوع 2، بارداری و وابسته به بیماری نام برد.
دکتر صنیعی عنوان کرد: در بیماری دیابت نوع اول بیشتر مربوط به عدم ترشح یا ترشح کم انسولین از دوران کودکی است که هیچگونه پیشگیری برای آن وجود ندارد اما در دیابت نوع دوم که شیوع بیشتری نسبت به بقیه انواع آن دارد با تغییر شیوه زندگی، فعالیت بدنی، عدم استعمال دخانیات و کاهش مصرف چربی ها قابل کنترل است.
وی برای دیابت دو گونه عوارض مطرح کرد و یادآورشد: دیابت دو نوع عوارض دارد یکی عوارض زودرس که در آن قند خون فرد ناگهانی بالا و پائین می رود و باید به صورت اورژانسی به بیماری رسیدگی شود زیرا ممکن است باعث مرگ وی شود.
 مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه در پایان با بیان اینکه انجام اقدامات پیشگیرانه علاوه بر آنکه باعث سلامتی افراد جامعه است به کاهش هزینه های سنگین درمان این افراد هم کمک می کند، گفت: در عوارض نوع دوم که دیررس است منجر به نابینایی فرد، از نظر کلیوی باعث پیوند کلیه، عروقی باعث سکته قلبی و مغزی و قطع عضوی از بدن خصوصا پا شود.

 

۲۶ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید