اخبار

بیماری آنفلوانزا منشاء بیوتروریسمی دارد/جلوی بیماری آنقلوانزا را نمی توان گرفت اما می توان پیشگیری کرد.

بیماری آنفلوانزا منشاء بیوتروریسمی دارد/جلوی بیماری آنقلوانزا را نمی توان گرفت اما می توان پیشگیری کرد.
سمینار یک روزه پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا، توسط معاونت بهداشتی استان کرمانشاه برگزار شد.
 

    به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی از  شهد شفا: سمینار یک روزه پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا برای آمادگی، آشنایی و توانمندسازی گروه های هدف توسط معاونت بهداشتی استان کرمانشاه در همان مرکز  برگزار شد.

ما نمی توانیم جلوی اپیدمی بیماری آنفلوانزا را بگیریم اما می توانیم پیشگیری را انجام دهیم.

دکتر حسین بیگلری مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان، سمینار آنفلوانزا را مساله حیاتی برای این ایام از سال دانست و افزود: با توجه به نزدیک شده به اربعین حسینی(ع) لازم است که پیش بینی و آمادگی لازم در خصوص جلوگیری از ایجاد بیماری آنفلوانزا داشته باشیم و در هفته پیش هم در سمینار بیوتروریسم به بحث در مورد این بیماری پرداخته شد.

وی با بیان اینکه همه گیری بیماری آنفلوانزا در فصل زمستان و سرما رخ می دهد، توضیح داد: آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که در اثر عفونت با ویروس آنفلوانزا رخ می هد و پرتاب قطرات تنفسی راه اصلی انتشار بیماری آنفلوانزا و به خصوص در آنفلوانزای فصلی انسانی است و اگر کسی در فاصله کمتر از یک و نیم متری از سرفه شخص بیمار قرار بگیرد در معرض خطر است.

بیگلری بیان کرد: قابلیت تهدید H1N1  بالا است و به ویژه در موارد طغیان و مسافرت هایی که در مراسم اربعین حسینی(ع) و مسافرت های گروهی که هموطنان به کربلای معلی دارند و در هنگام بازگشت ممکن است مواردی از آنفلوانزا به واسطه تجمع انسانی در فضای نزدیک در گروه های در معرض خطر ایجاد شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان، بیماری آنفلوانزا را از جمله بیماری های تهدید کننده جدی سلامت با عواقب گسترده اقتصادی برشمرد و  توضیح داد: ویروس آنفلوانزا در محیط از 12 الی 24 ساعت متوالی می تواند زنده بماند و قابلیت انتقال داشته باشد و طیف وسیعی از علائم حاد بیماری مانندH1N1 تا آنفلوانزای B را داشته باشد.

وی ادامه داد: اهمیت بیماری آنفلوانزا در سرعت ایجاد همه گیری ها، گستردگی و شدت عوارض آن(بخصوص اضافه شدن عفونت های تنفسی باکتریال) است که به هنگام همه گیری های گسترده، بیماری شدید و مرگ، ابتدا افراد مستعد، سالخوردگان، افراد دچار بیماری های قلبی، تنفسی، کلیوی، متابولیک، زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و کنسرها و افراد دیابتیک کنترل نشده، بیشتر در معرض خطر هستند.

بیگلری در مورد استراتژی تخفیف در بیماری آنفلوانزا بیان کرد: آموزش عمومی شامل، شستشوی مرتب دست ها بعد از سرفه، عطسه و دست زدن به بینی، پوشاندن دهان در زمان سرفه یا عطسه کردن با قسمت داخلی بازو و یا دستمال،استفاده از دستمال کاغذی و معدوم ساختن صحیح آن بعد از هر بار مصرف، پرهیز از حضور در اماکن تجمعی و شلوغ در موقع بیماری، عدم روبوسی و واکسیناسیون گروه های پرخطر سبب ابتلای کمتر مردم به این بیماری می شود.

وی در ادامه، مراجعه کمتر به بیمارستانها جهت بستری شدن و استراحت در منزل، مصرف مایعات بیشتر و پرهیز از خود درمانی را موثر دانست و افزود: ما نمی توانیم جلوی اپیدمی را بگیریم اما می توانیم پیشگیری را انجام دهیم.

بیماری آنفلوانزا منشاء بیوتروریسمی دارد و ویروس آنفلوانزا یکی از ابزارهای سازمان هایی است که تلاش آنها برای تهدید نسل بشر است.

دکتر ناهید خادمی معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه، هدف از این سمینار را نشست های مشارکتی برای انتقال تجربه و برای موارد احتمالی و اقدام به موقع دانست و افزود: سال ها است که دنیا نگران بیماری آنفلوانزا است و در حال برنامه ریزی برای مقابله با آن است و این بیماری مختص قاره آسیا و آفریقا نیست.

خادمی اظهار داشت: بیماری آنفلوانزا منشاء بیوتروریسمی دارد و ویروس آنفلوانزا یکی از ابزارهای سازمان هایی است که تلاش آنها برای تهدید نسل بشر است.

وی ادامه داد: چند سال قبل در یکی از آزمایشگاه ها، پزشکان هلندی روی چندین تن ویروس آنفلوانزایی که روی آن تغییرات ژنتیکی ایجاد شده بود، مطالعه کردند که بتوانند از ویروس تغییر یافته ژنتیکی یک وسیله ای برای از بین بردن انسان ها استفاده کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: نسل بشر همواره نگران چندین بیماری از جمله، آبله، طاعون و آنفلوانزا بوده است و سالهایی را به یاد می آوریم که ویروس آنفلوانزا سبب قتل  و کشتار میلیون ها نفر در دنیا شد و در حال حاضر اگر ویروس در جایی اپیدمی شود، از طریق سفرهای هوایی به راحتی منتقل می شود .

خادمی اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا یکی از دغدغه هایی است که در دنیا وجود دارد و خیلی از جنگ های بیوتروریسمی و ناشناخته که در کشورها اتفاق می افتد از این وسیله ها استفاده می شود، هرچند که سازمان بهداشت جهانی سال ها است که برای کشورهای مختلف آمادگی ایجاد می کند.

وی توضیح داد: همواره در پدافند زیستی در بیماری هایی که شانس اپیدمی دارند، تاکید می شود که برای آن تلاش بیشتری صورت بگیرد و بر همین اساس هم برنامه های خاصی در حوزه بیماری ها باید پیش بینی شود به خصوص برای بیماری هایی مانند آنفلوانزا که شانس انتقال راحت بین انسان در آن وجود دارد.

خادمی با بیان اینکه  باید اقدامات مثبت و موثری برای پیشگیری انجام شود، افزود: معمولأ هر ساله از شهریورماه واکسن آنفلوانزا شروع می شود و علاوه بر آن برنامه ریزی های آزمایشگاهی، پیش بینی بسترسازی اقدمات درمانی و بیمارستانی انجام می شود  و در کنار آن هم توانمندسازی نیروهای بهداشتی و درمانی و عموم مردم هم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا آمادگی خوبی برای مقابله با بیماری هایی که شانس انتقال فرد به فرد در آنها بالا است، داشته باشیم.

۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۰۸:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید