اخبار

عملیات اجرای طرح روستای سالم در 28 روستای استان کرمانشاه

عملیات اجرای طرح روستای سالم در 28 روستای استان کرمانشاه
       
      به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی کارشناس برنامه جامعه محور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر در 28 روستای استان طرح روستای سالم در حال عملیاتی شدن است.       

 لیلا تابنده در گفتگو با خبرنگار کردپرس، با اشاره به اینکه طرح روستای سالم از نیمه دوم سال 93 با برنامه روستای سالم در سطح استان اجرا شد، اظهار داشت: الگوی این طرح از سازمان جهانی که مربوط به 10 سال پیش است گرفته شد و بر اساس هویت مردم استان آن را منطبق با شرایط داخل استان و وضعیت منطقه اجرا کردیم.
 وی با بیان اینکه 42 روستای استان کرمانشاه جهت اجرای برنامه روستای سالم انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: در سطح هر شهرستان یک روستا را به عنوان پایلوت انتخاب و در حال حاضر نیز در سطح  استان 28 روستا این طرح در حال عملیاتی شدن است.
کارشناس برنامه جامعه محور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روستای پاطاق را به عنوان اولین روستایی در استان معرفی کرد که این طرح در آن اجرا شد و گفت: روستای پاطاق در فاصله 13 کیلومتری ضلع شرقی شهر سرپلذهاب با دارا بودن 72 خانوار و 240 نفر جمعیت اولین روستایی در استان بود که در آن طرح روستای سالم برگزار شد.
وی افزود: اجرای پروژه سنگفرش در کوچه ها و خیابان های روستا، تخریب و تسطیح منازل مخروبه، نصب دستگاه های زباله درکوچه ها، ایجاد فضای سبز در ورودی روستا، نامگذاری خیابان ها و کوچه ها، رنگ آمیزی جداول، نصب سایبان مسافرین، نصب مجسمه ها وپرچم در مناطق مختلف روستا و ایجاد میدانچه ....از جمله اقدامات انجام شده در روستای پاطاق شهرستان سرپلذهاب بود.

تابنده همدلی و روحیه مشارکت پذیری مردم،  وجود پتانسیل های مناسب روستای پاطاق را از مشخصه های مهم و اصلی این روستا جهت پایلوت شدن اعلام و تاکید کرد: دومین روستای سالم استان روستای حوری آباد در شهرستان جوانرود خواهد بود.
وی از برگزاری جشنواره روستای سالم در روستای حوری آباد در اواخر آبان یا اوایل آذر ماه خبرداد و اضافه کرد: تمام برنامه ها و طرح های یک روستای نمونه مانند  اجرای پروژه سنگفرش در کوچه ها و خیابان های روستا، تخریب و تسطیح منازل مخروبه، نصب دستگاه های زباله درکوچه ها، ایجاد فضای سبز در ورودی روستا، نامگذاری خیابان ها و کوچه ها، رنگ آمیزی جداول، نصب سایبان مسافرین، تعیین محل دام ها در خارج از روستا به کمک نیروهای طرح هجرت 3 در مناطق مختلف روستای زیر 20 خانوار حوری آباد صورت گرفته است.

به گفته این مسئول ما باید به جایی برسیم که طرح روستاهای سالم در استان نهادینه شود و از آنجائی که این نوع روستاها از سطحی ضعیف به عالی می رسند جشنواره ای برای آنان برگزار می شود تا الگویی برای سایر روستاهای استان شوند.
کارشناس برنامه جامعه محور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یکی از اهداف این برنامه امرار معیشت پایدار در سطح روستا، توانمند سازی جوامع و استفاده از پتانسیل های خود روستا است به گونه ای که منجربه کارآفرینی و ایجاد اشتغال می شود.
 وی مشارکت مردم را اساس این طرح دانست و تصریح داشت: مجموعه ای از کارهایی که مرتبط به بحث سلامت و بهداشت محیط است در روستاهای سالم انجام و بر زیبا سازی و توانمند سازی آن تاکید می شود.
تابنده با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری حدود 15 روستای استان با پیشرفت 50 درصدی حال حاضر، تبدیل به روستای سالم خواهند شد، یادآور گردید: از آنجایی که برای معرفی یک روستا به عنوان روستای سالم باید به همه ابعاد آن از جمله زیرساخت ها توجه داشت برای اجرایی شدن این طرح در تمام روستاهای استان نیازمند زمان هستیم و می توان پیش بینی کرد طی ده سال آینده بیش از 60 درصد از روستاهای استان تبدیل به روستای پاک خواهند شد.

 

۱۰ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید