اخبار

عوامل مؤثر در استحکام و یا پوکی استخوان در درجه اول زمینه ارثی و ژنتیکی دارد.

عوامل مؤثر در استحکام و یا پوکی استخوان در درجه اول زمینه ارثی و ژنتیکی دارد.

      

        به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی الناز سلیمی کارشناس بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی به مناسبت 20 اکتبر روز جهانی پوکی استخوان گفت اسکلت یکی از بزرگترین اعضای بدن است که از بافت زنده­ای به نام استخوان ساخته شده که برخلاف تصور ما این بافت به طور مرتب از بدو تولد تا آخرین لحظه عمر در حال تغییر بوده و تحت تأثير دو گروه از عناصر به نام سلول­های استخوان ساز و سلول­های استخوان خوار به طور دایم بازسازی و یا تخریب می شوند. البته استخوان ها از دو لایه ساخته می­شوند که لایه خارجی ضخیم تر و متراکم تر بوده  و80 درصد از اسکلت را تشکیل می­دهند و لایه داخلی از لایه­های لانه زنبوری و اسفنجی ساخته شده­اند که از لحاظ متابولیکی بسیار فعال بوده و قشر خارجی استخوان از نظر شکستگی­ها به فعالیت این قشر بستگی دارد.

 وی افزود با توجه به اینکه توده استخوان در یک فرد مسن همواره در معرض خطر شکستگی است و توده کاهش پیدا می­کند و عوامل مختلفی موجبات شکستگی آن را بوجود می­آورد، وضعیت افراد مسن به میزان جذب استخوان آنها از بدو تولد تا دهه سوم زندگی آنها بستگی دارد. با پا به سن گذاشتن، تقریباً سرعت تخریب استخوان­ها بیشتر از ساختار آن خواهد بود به همین دلیل در 10 سال اول یائسگی تخریب گسترده­ای را در استخوان­های خانم­ها مشاهده می­کنیم.

   

   عوامل مؤثر در استحکام و یا پوکی استخوان در درجه اول زمینه ارثی و ژنتیکی است. مهمترین عواملی که در استخوان سازی نقش دارند تغذیه است. غذا خوردن تنها به معنی برطرف کردن ظاهری گرسنگی نیست بلکه از طریق غذاها بایستی سه گروه از درشت مغذی­ها در اختیار بدن ما قرار گیرد مثل پروتئین­ها و چربی­ها و قندها که انرژی­زا هستند. همچنین مواد معدنی کلیدی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و سدیم نیز در استخوان نقش اساسی دارند.

 

ایشان در خصوص پوکی استخوان گفت پوکی استخوان یا استئوپروز شایع­ترین اختلال متابولیسم استخوان است که باعث کاهش تراکم و استحکام استخوان­ها می­گردد، در نتیجه احتمال شکستگی استخوان­ها را افزایش می­دهد. شکستگی­های شایع ناشی از پوکی استخوان، در لگن، مچ دست و ستون فقرات رخ می­دهد.

 

سلیمی افزود پوکی استخوان در زنان نسبت به مردان بسیار شایع­تر است. این بیماری 50 درصد زنان بالای 50 سال (پس از یائسگی) را مبتلا می کند. کاهش میزان هورمون استروژن پس از یائسگی منجر به کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان می شود. توده استخوانی هر فرد معمولاً در سنین 30 تا 35 سالگی به بیشترین میزان خود می رسد. پس از این سن کاهش توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی آغاز می‌شود. پس از یائسگی، در زنان معمولاً توده استخوانی با سرعت زیادی کاهش می­یابد. بدین علت زنان بالای 50 سال، بیشترین مبتلایان به پوکی استخوان‏ هستند.

 

استئوپروز یک بیماری خاموش و بدون علامت است و تا هنگامی که موجب شکستگی نشود، بیماری بدون علامتی است. به همین سبب است که پوکی استخوان «بیماری خاموش» نامیده می‏شود.

وی افزود شکستگی­های شایع ناشی از پوکی استخوان معمولا در لگن، مچ دست و ستون فقرات رخ می­دهد. مهم­ترین علامتی استخوان، درد است و این درد وقتی ایجاد می­شود که استخوان­ها دچار شکستگی گردند. حدود 90 درصد شکستگی­های لگن در اثر زمین خوردن رخ می­دهند. مهم­ترین علت درد مزمن در این بیماری، شکستگی ستون فقرات می­باشد. دو سوم شکستگی مهره­ها بی سروصدا هستند و در اثر استرس­های کوچک مثل عطسه کردن، خم شدن و بلندکردن اجسام ایجاد می­شود. شکستگی حاد مهره ممکن است موجب کمر درد شدیدی شود که در عرض چند هفته با مصرف داروهای مسکن و درمان فیزیکی، به تدریج از شدت آن کاسته می­شود. به طور کلی بیماران مبتلا به استئوپروز شدید مهره­ها ممکن است دچار کمر درد شدید، کوتاهی قد، کیفوز (خمیدگی و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات) می­شوند

۲۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید