اخبار

سالانه بیش از 4000 کرمانشاهی بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند

سالانه بیش از 4000 کرمانشاهی بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند

                       

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: سالانه بیش از چهار هزار نفر در کرمانشاه به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی به نقل ازخبرنگار ایسنا، دکتر ناهید خادمی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، بیماری‌های غیرواگیر را از مهمترین عوامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا، ایران و استان کرمانشاه دانست.

وی از سهم حدود 76 درصد بیماری‌های غیرواگیردار در مرگ و میر انسان‌ها در جهان یاد کرد و ادامه داد: بعد از این بیماری‌ها، بیماری‌ها رفتاری، بیماری‌های مشترک بین انسان ودام، بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی و در نهایت بیماری‌های تنفسی مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت انسان‌ها است.

به گفته این مسئول، در میان بیماری‌های غیرواگیر نیز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و ... در صدر بیماری‎‌هایی هستند که جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، به وضعیت بیماری‌ها و عوامل تهدید کننده سلامت در استان کرمانشاه نیز اشاره و تصریح کرد: در این بین بیماری‌های قلبی عروقی با سهم 40 درصدی در مرگ و میر کرمانشاهیان، سالانه جان حدود چهار هزار نفر را می‌گیرد.

خادمی یادآوری کرد: پس از آن حوادث و سوانح، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی در رده‌های بعدی عوامل مرگ مردم کرمانشاه قرار دارد.

وی از فاکتورهای تهدید کننده سلامت در کرمانشاه نیز یاد کرد و ادامه داد: بیش از 19 درصد مردم استان فشار خون، 50 درصد اضافه وزن، 10 درصد قند خون و 28 درصدکلسترول بالا دارند، به علاوه 10 درصد مردم سیگار می‌کشند، 40 درصد کم تحرک هستند و 88 درصد رژیم غذایی نامناسب دارند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در ادامه به وضعیت بیماری‌های واگیردار هم اشاره و HIV را از مهمترین آنها برشمرد که شیوع آن خصوصا بین زنان، کودکان و نوجوانان در حال افزایش است و سن ابتلا به این بیماری نیز پایین آمده است.

به گفته این مسئول، روش انتقال HIV نیز از اعتیاد به روابط جنسی گرایش پیدا کرده و مهمترین شیوه انتقال آن نیز هم اکنون در مردها اعتیاد و در زنان‌ها ارتباط جنسی است.

خادمی با بیان اینکه شیوع HIV در دنیا 25 نفر  و در ایران 3.5 نفر در هر 10 هزار نفر جمعیت است، گفت: با کارهای خوبی که برای شناسایی این بیماران صورت گرفته  این عدد در استان کرمانشاه 12 نفر و در شهر کرمانشاه 18 نفر به ازاء هر 10 هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها حدود 31 هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور داریم، تاکید کرد: چون بسیاری از این افراد شناسایی نشده‌اند، آمار واقعی نزدیک به 100 هزار نفر است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، روزی برسد که در تمام محلات خصوصا محلات پرخطر ایستگاه‌هایی برای سنجش این بیماری وجود داشته باشد.

خادمی تاکید کرد: بعد از این بیماری، بیماری‌های دیگر مانند تب مالت، هاری، سالک، بیماری‌های تنفسی که عمدتا در شش ماهه دوم سال با آن مواجه هستیم و ... در اولویت بیماری‌های مد نظر ما قرار دارد.

وی وبا را نیز از بیماری‌های مهمی دانست که معمولا در شش ماهه اول سال رخ می‌دهد و در نقاط مرزی احتمال آن بیشتر است.

به گفته این مسئول، خوشبختانه در سال‌های اخیر به جز یک مورد در سال 91 که آن هم از عراق وارد شده بود، موردی از وبا در استان نداشتیم.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در ادامه به تشکیل جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی کرمانشاه از سال 89 اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت 37 جلسه با 165 دستور کار و 374 مصوبه داشته‌ایم.

خادمی از تحقق 75 درصدی مصوبات این کارگروه نیز یاد کرد و ادامه داد: 10 درصد دیگر در دست پیگیری است و 15 درصد نیز به دلیل مسائل مالی اجرا نشده است.

وی مقابله با کشتارهای خیابانی دام، مقابله با عرضه مرغ زنده، راه‌اندازی پیش سرد در کشتارگاه بیستون، مقابله با آبیاری سبزیجات با فاضلاب، برنامه‌ریزی برای مقابله با بیماری‎های واگیر و غیرواگیر و برنامه‌های متعدد آموزشی و اطلاع‌رسانی را از جمله نتایج این کارگروه دانست.

 دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه در هر فصلی با مشکلات بهداشتی و سلامتی خاص آن فصل مواجه هستیم، کارگروه سلامت و امنیت غذایی را محلی برای همفکری برای مقابله با این مشکلات دانست.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه جزو استان‌هایی است که معاونت اجتماعی با دستور وزارت در آن راه‌اندازی شده و اکنون هشت معاونت دارد که از این پس دبیری کارگروه سلامت و امنیت غذایی را از معاونت بهداشتی به معاونت اجتماعی واگذار کرده‌ایم.

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید