اخبار

کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه

کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه

 

     به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی رضا مراد حقیقیان کارشناس مسئول سلامت روان به مناسبت روز جهانی سلامت روان 24 الی 30 مهرماه  با شعار "کرامت انسانی در سلامت روان ،کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه"گفتند با توجه به اینکه امسال عناوین روزها ی هفته سلامت روان در خصوص سلامت روان در حوادث و بلایا وبحران  میباشد  گفتند بحران به موقعیت هایی گفته می شود که فرد با یک وضعیت اضطراری و پراسترس مواجه شده و خودش را از شدت و سختی آن تحت فشار احساس می کند و نمی داند چگونه باید با این شرایط کنار بیاید.

 فرد بحران زده دچار افکار و احساساتی می شود که تمرکز حواس او را مختل کرده و تمام اعمال و روابطش با دیگران تحت تأثیر قرار می گیرد. این فرد نمی داند چگونه با شرایط جدید ارتباط پیدا کرده و با آن کنار بیاید، لذا احساس خطر می کند ولی نمی داند چگونه باید از خود دفاع کند. این تجربه بحران نام دارد.

وی افزود وقایع بحران زا برای همه افراد در طول زندگی حداقل یک بار و گاه چندین بار اتفاق می افتد، بنابراین بروز واکنش امری طبیعی است. آنچه غیرطبیعی است سانحه ای می باشد که منجر به ایجاد واکنش بحرانی شده است.

بنابراین می توانیم بگوییم:«بحران، واکنشی طبیعی نسبت به یک سانحه ی غیرطبیعی است.»

ایشان با اشاره به انواع بحرانها گفتند بحران های رشد که تقریباً همه ی افراد در طول زندگی به ناچار با موقعیت هایی روبه رو می شوند که در جریان مراحل رشد انسانی روی می دهند و بدون آنها پیشرفت و رشد در زندگی امکان پذیر نمی باشد.

 ولی گاهی تأثیر این وقایع چنان عمیق است، که افراد را مبتلا به بحران روانی می کند. بعضی از موقعیت های مربوط به بحران رشد عبارتند از: شروع مدرسه، امتحانات، اولین شغل، مهاجرت و ...

وی در ادامه افزود  از دیگر بحرانها ، بحران های زندگی هستند که در اثر عوامل خارجی به وجود نمی آیند، بلکه بهایی است که افراد برای ((خود زندگی)) می پردازند. مثال های آن عباتند از بلوغ، ازدواج، تولد فرزند، طلاق، بیماری، مرگ یکی از بستگان یا دوستان نزدیک و ...

همچنین  بحران های آسیب زا بحران هایی هستندکه با قرار گرفتن افراد در معرض سوانح و حوادث ناگوار و شدید به وجود می آیند. تمام این سوانح منجر به ضربه ی روانی خواهند شد و تنها عده ای کمی از این تأثیرات در امان می مانند. البته شدت ضربه روانی ناشی از بحران های آسیب زا در افراد مختلف فرق   می کند. همه افراد در طول زندگی خود در معرض این گونه سوانح ناگوار و شدید قرار دارند. بعضی از نمونه های این سوانح آسیب زا عبارتند از تصادفات ، بلایای طبیعی مثل زلزله ، فعالیت های تروریستی، تهاجم ، سرقت ، خشونت

این کارشناس روان در خاتمه گفت استراتژی های مداخله در بحران ناشی از حوادث عبارتند از آمادگی، مدیریت زمان، تشخیص- جداسازی و ارائه خدمات روان شناختی می باشد.

 

 

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید