اخبار

در تهیه غذاهای نذری نکات بهداشتی را رعایت کنید .

در تهیه غذاهای نذری نکات بهداشتی را رعایت کنید .

         

    به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر شکیبا رئیس مرکز بهداشت  استان  با عنایت به فرارسیدن ماه محرم و توزیع نذورات در این ایام به خبرنگار صدا وسیما در خصوص نکات بهداشتی در تهیه و مصرف غذا  گفتند: همواره از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید و گوشت و مرغ را از مراکز بهداشتی تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه نمایید. از مواد اولیه بهداشتی و پاستوریزه مانند کشک، شیر یا ماست پاستوریزه استفاده کنید.

 

 وی افزود سبزیجات را قبل از اضافه کردن به غذا و به ویژه تهیه سالاد به خوبی شسته و  ضد عفونی نمایید همچنین  تمامی سطوحی که برای تهیه غذا و آشپزی استفاده می کنید قبل از هر گونه پخت و پز شسته و پاکیزه نمایید.

تمامی غذاها را به ویژه گوشت، مرغ ، ماهی و تخم مرغ را بطور کامل بپزید و از ظروف متفاوت و مجزا برای نگهداری گوشت، مرغ و ماهی استفاده کنید.

از کارد و تخته آشپزی مجزا برای ظروف خام استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده آنها را به خوبی بشویید و از ظروف مجزا برای نگهداری غذاهای خام و پخته استفاده کنید.

غذاهایی مانند سوپ و خورش را به خوبی بجوشانید و مطمئن شوید دمای آن به 70 درجه رسیده است.

غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از 2 ساعت نگهداری نکنید.

 

ایشان تاکید کردند از مواد اولیه ای که تاریخ مصرف آن منقضی شده است استفاده نکنید و در زمان طبخ غذا از روزنامه به عنوان دمکنی استفاده نکنید.

در طبخ غذا از ظروف استیل یا ظروف تفلون بدون خراشیدگی استفاده نمایید.

وی افزود از سرو چای داخل لیوانهای پلاستیکی شفاف و یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری کنید. استفاده از ظروف پلاستیکی برای ارائه نوشیدنی ها و غذاهای سرد بلامانع است.

همچنین در توزیع غذا ، ترجیحا" از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی استفاده کنید.

دستهای خود را قبل از تهیه غذا و در طول تهیه آن به تناوب با آب و صابون بشویید.

از برگرداندن روغن استفاده شده به ظرف اصلی و یا استفاده مکرر از روغن سوخته شده اکیدا" خودداری کنید.

وی در خاتمه گفت در صورت تمایل به مصرف مجدد غذای نگهداری شده در یخچال، آن را بطور کامل گرم کنید و از گرم کردن مکرر غذای مانده و توزیع آن جدا" خودداری نمایید.

۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید