اخبار

مصرف حبوبات در پیشگیری از سرطانها موثر هستند.

مصرف حبوبات در پیشگیری از سرطانها موثر هستند.

 

 

     به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس مسئول یهبود تغذیه  معاونت بهداشتی  به مناسبت روز جهانی غذا 24 مهر ماه گفت حبوبات گروهی از مواد غذایی می باشند و در صورتی که همراه غلات مصرف شوند از جهت ارزش غذایی دارای پروتئین همسان با پروتئین گوشت می باشند . 

ایشان افزود پروتئین حبوبات در صورت مخلوط با غلات تامین کننده تمام اسید آمینه های ضروری است و در مقایسه با انواع گوشت ارزان و در دسترس تر هستند حبوبات دارای فیبر غذایی بالایی نیز هستند که مصرف آنها احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی دیابت و انواع سرطان را کاهش می دهد . 

همچنین حبوبات منبع غنی آهن هستند و برای پیشگیری از کم خونی در زنان و کودکان بسیار مفید می باشند.حبوبات سرشار از آنتی اکسیدانها نیز هستند که در پیشگیری از سرطانها موثر است . از طرفی با توجه به بحران کم آبی در جهان تولید حبوبات در مقایسه با سایر پروتین های حیوانی نیاز کمتری به آب دارد.

برای غنی سازی غذاهای روزانه با حبوبات توصیه می شود به جای استفاده از برنج ساده و سفید مخلوطی از حبوبات در دسترس به آن اضافه کنید مثل عدس پلو ، ماش پلو ،نخود پلو . همچنین در انواع خورشها  مانند کرفس ، کنگر و بامیه از حبوبات مانند لوبیا سفید و یا لپه استفاده کنید . در کوکو و کتلتها نیز می توانید مقداری عدس یا لپه و نخود پخته را پس از آسیاب نمودن آن اضافه کنید . در تهیه انواع سالاد نیز می توان از لوبیا قرمز و یا لوبیا چیتی استفاده نمود .

وی در خاتمه افزود برای  پیشگیری از نفخ درزمان مصرف حبوبات توصیه می شود  چند ساعت قبل از پخت  حبوبات را خیس کرده و دوبار آب آن را تعویض نمود  .

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید