اخبار

نکاتی برای حفظ بیشترین ارزش غذایی و رعایت بهداشت در تهیه و مصرف غذاهای نذری

نکاتی برای حفظ بیشترین ارزش غذایی و رعایت بهداشت در تهیه و مصرف غذاهای نذری

              

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی در خصوص تهیه ومصرف غذاهای نذری گفت از سرخ کردن زیاد سبزی های مورد استفاده در غذاهایی همچون قرمه سبزی خود داری کنید.چربی های اضافه همراه با گوشت در انواع خورش یا گوشت چرخ کرده را تا حد ممکن قبل از طبخ جدا کنید.

وی افزود پوست مرغ را قبل از طبخ به طور کامل جدا کنید و از حبوبات و سبزیجات بیشتری در داخل غذاها استفاده کنید همچنین تا حد امکان روغن مورد استفاده در طبخ غذاها را کاهش دهید. 

ایشان گفتند از روغن های با اسید چرب ترانس پایین(کمتر از 5%) در طبخ غذا استفاده کنید واز روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی ها را به همراه غذا به حداقل برسانید و در صورت مصرف نوشیدنی، آب و دوغ کم نمک بدون گاز را به سایر نوشیدنیها ترجیح دهید.

از بیش خواری در مصرف غذا خود داری کنید و در صورتی که حجم غذا بیش از نیاز شماست، اضافه غذا را در ظروف در بسته در یخچال نگهداری کرده و در وعده غذایی بعد مصرف نمایید.

این کارشناس تغذیه افزود میزان نمک افزودنی به غذا را محدود کنید و فقط از نمک ید دار تصفیه استفاده نمایید و از مصرف نمک دریا که فاقد مجوز های بهداشتی است خودداری کنید.

از مصرف "نمک سنگ" برای خیساندن برنج اکیدا خودداری کنید.

از سوزاندن غذا در زمان کباب کردن یا پخت (کباب، جوجه کباب، ته دیگ و ...) خودداری و از مصرف بخش های سوخته غذا نیز پرهیز کنید.

وی همچنین یادآور شد چنانچه از شیر یا شیرکاکائو برای پذیرایی استفاده می کنید ، از شیرین کردن بیش از حد آن اجتناب کنید. همچنین از شیرین کردن بیش از حد شربتها بعلت اینکه حاوی کالری بالایی هستند خودداری نمایید.

بیماران مبتلا به چربی خون بالا، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی باید در مصرف غذاهای چرب، پر نمک وشیرین و در حجم زیاد احتیاط نمایند.

در صورت استفاده از حبوبات در غذا، قبل از طبخ آنها را به مدت حداقل 4 ساعت در آب بخیسانید و پس از دور ریختن آب باقیمانده، حبوبات را به غذا اضافه نمایید.

وی در خاتمه گفت ترجیحا" از خرما و کشمش به مقدار کم بجای قند در کنار چای استفاده کنید.

مصرف میوه، سبزی تازه ،شیرو لبنیات کم چرب و پاستوریزه را در این ایام فراموش نکنید.

 

۱۳ مهر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید