اخبار

خودکشی قابل پیشگیری و درمان است.

خودکشی قابل پیشگیری و درمان است.

 

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نسرین برخوردار  کارشناس ارشد روانشناسی معاونت بهداشتی به مناسبت  بیستم شهریور ماه  روزجهانی پیشگیری از خودکشی گفت خودکشی در حال حاضر یک مشکلات بزرگ بهداشت عمومی  درتمام کشورهاست. افزایش آگاهی عموم مردم در شناسایی، ارزیابی، مدیریت و ارجاع فرد مستعد خودکشی در جامعه قدم مهمی در پیشگیری از این معضل بزرگ اجتماعی است.

ایشان با اشاره به اینکه خودکشی به معنای خاتمه زندگی به دست خود فرد است گفت اگر کسی دست به خودکشی بزند ولی زنده بماند به این رفتار اقدام به خودکشی میگوییم.

پدیده افکار خودکشی در بسیاری  از اقشار مردم از جمله (جوانان، مردان، زنان و افراد مسن) دیده می‌شود که عدم پیشگیری از آن می‌تواند اقدام به خودکشی را بهمراه داشته باشد.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت، نشان می‏دهد که خودکشی در ردیف دهمین علت مرگ و میر برای تمام سنین در بیشتر کشورهای جهان است و سالانه بیش از صدها هزار نفر در جهان خودکشی می‌کنند.

 

این کارشناس در خصوص  علل خودکشی نیز گفت طبقه بندیهای متعددی در این زمینه وجود دارد، از جمله بیماریهای روانی: تعداد زیادی از افرادی که خودکشی میکنند دچار یک اختلال قابل تشخیص روانپزشکی مانند افسردگی،  برخی از اختلالات شخصیت، اسکیزوفرنیا، اختلالات اضطرابی، سوءمصرف مواد و الکل هستند.

ایشان بیماریهای جسمی و مزمن ،عوامل جمعیت شناختی و محیطی مانند مردان، جوانان 15-35 سال و مجردها و عوامل فشارزای زندگی مانند بیکاری، مشکلات اقتصادی، اخراج شدن از کار، ورشکست شدن، از دست رفتن پایگاههای اجتماعی، شکست در عشق، مرگ یا بیماری خطرناک یکی از نزدیکان، درگیریها و اختلافات خانوادگی و ... را از دیگر علل اقدام به خودکشی در افراد ذکر کردند .

  

     

برخوردار در خصوص باورهای غلط در خودکشی نیز گفت این باورها در خصوص خودکشی غلط است :

-کسانی که راجع به خودکشی صحبت می‌کنند خودکشی نمی‌کنند.

    -خودکشی بدون هشدار رخ می‌دهد. (حداقل ۷۰ درصد کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند قبل از اقدام ، به گونه‌ای قصد     خودشان را نشان می‌دهند .

     - بهبودی پس از یک بحران به این معناست که خطر خودکشی برطرف شده است .

     -  خودکشی قابل پیشگیری نیست نیز از باورهای غلط در خودکشی میباشد.

 

ایشان درمورد رفتار با فردیکه دارای افکار خودکشی هستند نیز گفت با توجه به فرد گوش دهید وخونسرد باشید. احساسات فرد را درک کنید و با احترام و پذیرش به صحبتهای او گوش کنید.

همچنین به ارزش‌ها و عقاید بیمار احترام بگذاریدوبا بیانی روشن و قابل اعتماد صحبت کنید.

توجه، علاقه و مهربانی خود را به  فرد نشان دهید وبه احساسات فرد دقت کنید.

او را قضاوت نکنید و را راضی کنید که به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کند. تا زمان بهبودی کامل او را تنها نگذارید.

 

 

کارشناس روانشناسی معاونت بهداشتی در ادامه گفت در ارتباط با فرد دارای افکار خودکشی مرتباً صحبت های فرد را قطع نکنید.هیجانی یا شوک زده نشوید ،خودتان را خیلی گرفتار نشان ندهید ،به گونه ای با بیمار برخورد نکنید که وی را فاقد عقل، اراده یا تصمیم گیری تلقی کنید ،اظهارات مداخله آمیز یا غیر واضح ندهید و بیمار را سوال پیچ نکنید.

 

ایشان در خاتمه گفت خودکشی قابل پیشگیری و درمان است. با دقت و توجه در رفتارهای خانواده و دوستان خود، برقراری مهارتهای زندگی و فرزندپروری صحیح می توانیم از رفتارهای خودکشی پیشگیری نماییم.

 

 

 

۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۱۳:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید