اخبار

سونامی" خطرناکی در پیش داریم

سونامی" خطرناکی در پیش داریم

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به میانسال شدن جامعه در سالهای آینده و نیز افزایش ریسک فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، در سالهای آینده سونامی این بیماری‌ها را در پیش خواهیم داشت.

دکتر ویدا صنیعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه 41 درصد بار بیماری‌های استان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: این بیماری‌ها علاوه بر اینکه تهدیدکننده سلامت جامعه است، بار اقتصادی زیادی را هم به کشور در زمینه درمان تحمیل می‌کنند.

وی عدم تحرک، تغذیه نامناسب، چاقی و اضافه وزن، دیابت، فشار خون، استرس و مصرف دخانیات را از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.

صنیعی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی به شیوه زندگی افراد بستگی دارد، به راحتی می‌توان با تغییر سبک و شیوه زندگی از بروز بخش زیادی از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه نه تنها پیشگیری مناسبی در زمینه ریسک فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی وعروقی نداریم، بلکه وضعیت این ریسک فاکتورها به مرور بدتر هم می‌شود، به طور مثال در زمینه تحرک وضعیت نامناسبی داریم و بیشتر به سمت بی تحرکی پیش می‌رویم.همچنین مصرف غذاهای فست فودی که بسیار برای سلامت قلب مضر هستند، روبه افزایش است.

صنیعی افزود: متاسفانه جامعه ما هنوز هم از روغن جامد استفاده می‌کند و میزان مصرف گوشت قرمز در آن بالاست و مواد سودمندی مانند ماهی، سبزیجات ومیوه جات به میزان کمی در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به میانسال شدن جامعه در سالهای آینده، گفت: این امر موجب خواهد شد با توجه به وضعیت ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی، تا چند سال آینده شاهد سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور باشیم.

صنیعی اظهار کرد: در همین راستا باید تمامی دستگاه‌های مربوطه وارد کار شده و در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اقدامات موثری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه وزرات بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها متولی 25 درصد بحث سلامت جامعه هستند، گفت: 75 درصد مابقی مربوط به نهادهای دیگر از جمله نهادهای آموزشی در جهت افزایش آگاهی جامعه نسبت به شیوه درست زندگی است.

صنیعی تاکید کرد: تنها همت جمعی تمامی دستگاه‌ها می‌تواند مانع بروز سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور شود.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید