اخبار

نباید به مادران شیرده شاغل ظلم شود.

نباید به مادران شیرده شاغل ظلم شود.
عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت؛
عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت گفت: تغذیه با شیر مادر باید تا دوسال تداوم داشته باشد و سیستم بهداشت و درمان باید به مادرانی که مشکلاتی در شیر دهی دارند کمک کند زیرا الفبای سلامت کودک، تغذیه از شیر پستان مادر است

به گزارش شهد شفا: تغذیه با شیر مادر از اهمیت بالایی برخوردار است ولی امروزه اکثر مادران، شاغل هستند و وقت کافی برای تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند و شیر خشک هم هیچگاه نمی تواند جایگزین شیر مادر باشد به همین دلیل ترویج تغذیه با شیر مادر بسیار حائز اهمیت است.

معاونت امور بهداشتی استان کرمانشاه امروز به همین منظور، کارگاه آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر را برای گروه های مرتبط در سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان برگزار کرد.

دکتر خلیل فریور عضو هیئت علمی دانشگاه، متخصص کودکان، عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت و مدرس این کارگاه در گفتگو با خبرنگار شهد شفا ، خواص شیر مادر را بیشمار دانست و افزود: تنها تغذیه ای که باعث رشد ذهنی کودک شده و از بیماری های عاطفی و روانی پیشگیری می کند، شیر مادر است.

وی با بیان اینکه با شیر مادر، نوزاد دائمأ مواد ایمنی بخش دریافت می کند، بیان کرد: این مورد در سال های اول عمر که دستگاه ایمنی شیرخوار ضعیف است از اهمیت بالایی برخوردار است و از چاقی و سوء تغذیه کودک جلوگیری می کند.

فریور ادامه داد: شیر مادر تنها غذایی است که با آلودگی همراه نیست و هر زمانی که بچه درخواست کند با دمای مناسب و بهترین ترکیب در اختیار آن قرار می گیرد زیرا شیر مادر تنها تغذیه ای است که بر اساس نیاز شیرخوار تغییر می کند و هیچگاه بشر قادر نخواهد بود که مشابه آن را بسازد.

وی از خواص شیر دهی برای مادر را افزایش طول عمر برشمرد و توضیح داد: شیردهی باعث پیشیگیری از بروز سرطان ها و حفظ سلامت مادر خواهد شد.

فریور تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر نه تنها سبب صرفه اقتصادی برای خانواده و جامعه می شود بلکه از بیماری های حاد دوران نوزادی مانند عفونت ها، اسهال و استفراغ، گوش درد، عفونت تنفسی و آسم، آلرژِی ها، کم خونی و بیماری های التهابی روده و سرطان ها نیز پیشگیری می کند.

وی در مورد اهمیت تغذیه با شیر مادر، توصیه کرد: تغذیه با شیر مادر تا دوسال تداوم داشته باشد و باید مادر را در دوران باردای آموزش دهیم زیرا شیر مصنوعی معادل شیر مادر نیست و یک میلیونیم از خواص آن را ندارد.

الفبای سلامت کودک، تغذیه از شیر پستان مادر است

فریور با بیان این مطلب که جانشین شیر مادر تنها شیر انسان دیگری است، اضافه کرد: سیستم بهداشت و درمان باید به مادرانی که مشکلاتی در شیر دهی دارند کمک کند زیرا الفبای سلامت کودک، تغذیه از شیر پستان مادر است و برای این کار باید در کشور مشاورین دوره دیده شیر مادر وجود داشته باشند که به مادران کمک کنند.

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت یادآور شد: نوزدانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، دائمأ در تماس انسانی، عاطفی و چشمی با مادر هستند که این کار همراه با شادی و لذت است و سبب رشد مغزی انسان می شود.

وی تصریح کرد: کودکانی که همراه شیر مادر، عاطفه، خوش قلبی، لبخند دریافت کند ارتباطات انسانی تری با دیگران خواهد داشت و امروزه ثابت شده است کسانی که از شیر مادر تغذیه شده اند در بزرگسالی، بزهکاری و اعتیاد در آنها کمتر دیده می شود و مادرانی که شیر می دهند خشونت و کودک آزاری در آنها کمتر است.

فریور با بیان منافع فراوان شیر مادر اظهار داشت: هشت سوره در قرآن کریم در مورد شیر مادر، اهمیت شیر مادر، مدت شیردهی، جانشین شیر مادر و حقوق مادر شیرده بحث شده است و بالاترین فرهنگ شیردهی را اسلام و قرآن کریم دارد.

همه کودکان کشور جمهوری اسلامی باید در هر شرایطی، شیر انسان دریافت کنند

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیرمادر وزارت بهداشت با تاکید بر با ارزش شدن شیرمادر، افزود: ما انتظار داریم همه کودکان در کشور جمهوری اسلامی در هر شرایطی، شیر انسان دریافت کنند و این کار هم نیاز به سرمایه گذاری دارد.

فریور با اشاره به نیاز کودک به آغوش مادر در دو سال اول زندگی، بیان داشت: دولت باید به نحوی اقدام کند که مادارن در سال های اولیه در کنار فرزندان باشند و نباید به مادرانی که زایمان می کنند به دلیل شاغل بودن، ظلم شود و آنها را از فرزند دور کرد و در این مورد باید از کشورهای دیگر الگو بگیریم، چنانچه مرخصی زایمان در کشوری مانند عربستان صعودی، دو سال و نیم است.

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید