اخبار

تغذیه 42 درصدی نوزادان با شیر مادر

تغذیه 42 درصدی نوزادان با شیر مادر
هفته گذشته هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بود. شعار امسال این هفته از سوی سازمان بهداشت جهانی «تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار» عنوان شد...
1395/05/25
هفته گذشته هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بود. شعار امسال این هفته از سوی سازمان بهداشت جهانی «تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار» عنوان شد. در کشور ما نیز با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر این روز و این هفته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این روزها شاید به دلیل مشغله و دردسرهای زندگی بسیاری از مادران جوان از اهمیت تغذیه کودک با شیر طبیعی غافل می‌شوند و شیرخشک را بدون هیچ دلیل خاصی به غلط جایگزین شیر مادر می‌کنند. براساس گفته کارشناسان، تغذیه با شیر مادر نه تنها برای کودک بلکه برای سلامتی مادر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هزار روز طلایی
کارشناس مسئول برنامه شیر مادر در استان کرمانشاه با بیان این‌که شعار امسال کمیته انجمن شیر مادر کشور « هزار روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر» انتخاب شده است، می‌گوید: این انتخاب از شروع بارداری مادر تا پایان 2 سالگی نوزاد را شامل می‌شود. یعنی مدت 270 روز بارداری مادر و 730 روز از عمر کودک را شامل می‌شود.  « بهناز کاملی » در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: شیر مادر در رشد و تکامل کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است. شیر مادر حاوی ترکیباتی است که در هیچ نوع شیر دیگری یافت نمی‌شود و همه نیازهای غذایی کودک را فراهم می‌کند. وی ادامه می‌دهد: رابطه عاطفی فرزند و کودک از همان بدو تولد شروع می‌شود. تماس پوست به پوست و چشم به چشم باعث می‌شود میزان عاطفه نوزاد و مادر بیشتر و در نتیجه تمایل به شیر خوردن و افزایش شیر مادر نیزبیشتر شود. کاملی اضافه می‌کند: تغذیه با شیر مادر، نوزاد را از بسیاری از بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی در کودکی و حتی بسیاری از بیماری‌ها در دوران میانسالی و پیری دور می‌کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها در دوران کودکی، بلکه در بزرگسالی و سالمندی نیز به طور مستقیم او را از بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت، بیماری‌های عروقی و فشار خون در امان نگه می‌دارد. سرمایه گذاری برای یک عمر سلامتی وی تغذیه با شیر مادر را سرمایه گذاری برای یک عمر سلامتی می‌داند و می‌گوید: باید فرهنگ شیردهی در میان مادران ما رواج پیدا کند و این امر در جامعه نهادینه و سلامت آینده جامعه نیز تضمین شود.  این کارشناس ادامه می‌دهد: کشور ما در آینده جامعه سالمندی دارد بنابراین باید از همین امروز با تغذیه مناسب به فکر آینده سلامتی کشور باشیم.

جایگاه کشور در تغذیه با شیر مادر
کارشناس مسئول برنامه شیر مادر در استان با اشاره به جایگاه کشور در تغذیه با شیر مادر، می‌گوید: بالای 92 درصد مادران ما در یکسال اول به نوزدان خود شیر می‌دهند. اما به‌صورت انحصاری تغذیه با شیر مادر تا 6ماهگی کم است. کاملی میزان شیردهی انحصاری را حدود 42درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: باید تلاش کنیم این میزان را با فرهنگسازی بالا ببریم.تغذیه انحصاری با شیر مادردر 6 ماه اول زندگی نوزاد بسیار مهم است مگر در مواردی که پزشک اجازه داده است.کارشناس گروه سلامت خانواده می‌گوید: شیردهی مادر و تغذیه کودک با شیر مادر تابع وضعیت اقتصادی است. این موضوع باعث شده در کرمانشاه درصد بالایی از نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند. وی با انتقاد به برخی از باورهای غلط درباره شیردهی، می‌افزاید: راحت طلبی و پذیرش تبلیغات نادرست برخی رسانه‌ها و شرکت‌ها باعث خودداری مادران جوان از شیردهی می‌شود.

تاثیر شیرمادر در هوشمندی کودک
وی از فواید دیگر شیردهی برای مادران را سوخت چربی‌های ذخیره شده در بدن مادر برمی شمارد و عنوان می‌کند: تغذیه با شیر مادر در رشد تکامل مغز کودک نیز بسیار موثر است. 70درصد از رشد مغز تا 2سالگی صورت می‌گیرد و تغذیه با شیر مادر در افزایش هوش کودک موثر است. همچنین کاهش افسردگی بعد از زایمان نیزاز فواید دیگر شیردهی مادران است.  کارشناس مسئول برنامه شیر مادر در استان تغذیه با شیر مادر را سرمایه گذاری می‌داند که جانشین ندارد چون سلول زنده است و می‌گوید: شیر خشک، شیر صنعتی است که ترکیبات آن با وجود مواد معدنی نمی‌تواند جای شیر مادر را پرکند. شیر مادر، مایع زنده و طلایی است که ضریب اشغال به تخت کودکان را کم می‌کند، هزینه‌های زندگی را کاهش می‌دهد، در دسترس و ارزان است.

اهمیت تغذیه مادران شیرده
وی به مشکلات سوءتغذیه مادران در دوران شیردهی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مادران شیرده، از دوران بارداری تا پایان شیردهی باید تغذیه مناسب و بیشتری داشته باشند. زیرا نوزاد مواد مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می‌کند. کاملی می‌افزاید: بدن مادر اگر ذخیره کافی و مناسب برای تامین نیاز کودک نداشته باشد مادر دچار سوتغذیه و مشکلاتی چون ریزش مو، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان می‌شود. شیر دهی یک فعالیت جسمی است که تمام وجود مادر را درگیر می‌کند تا این اتفاق رخ دهد و شیر تولید شود. بنابراین تغذیه مناسب حاوی 4 گروه غذایی برای مادر ضروری است و استفاده از انواع گروه غذایی نان و غلات، پروتیین ها، لبنیات، سبزی و میوه باید در سبد غذایی مادر قرار بگیرد. وی با بیان این‌که تکرر شیردهی و تغذیه مناسب می‌تواند به افزایش شیر مادران کمک کند، می‌افزاید: مادران برای افزایش شیر از مصرف داروها و مواد و قطره‌های خوراکی شیرافزا بپرهیزند. این مواد، حالت تلقینی در مادر ایجاد می‌کند که خیلی تاثیر گذار نیست.
کاملی همچنین شیردهی منظم و مکرر در شب به نوزاد را عامل افزایش شیر مادر می‌داند و می‌گوید: کاهش مرگ و میر کودک و افزایش بهره هوشی وی برخی از نکات مهم در تغذیه با شیر مادر است.
۲۵ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید