اخبار

کوتاه قدی به ویژه در کودکان و نوجوانان از مهمترین عوارض ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات است.

کوتاه قدی به ویژه در کودکان و نوجوانان از مهمترین عوارض ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات است.

     

      به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی  نیلوفر حیدری مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه این معاونت در خصوص لزوم مصرف شیر گفت : شیر وفرآورده های  آن  یکی از گروههای اصلی غذایی هستند و این گروه شامل ماست ، پنیر ، کشک ، بستنی و دوغ می باشد .این گروه غذایی با ارزش دارای کلسیم ، پروتئین ، فسفر ، ویتامین ب12و ب2 و سایر مواد مغذی می باشد و بهترین  منبع تامین کلسیم است .

یک  واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب ( کمتر از 2 در صد ) یا 45 تا 60 گرم پنیر معمولی معادل یک ونیم قوطی کبریت پنیر یا یک چهارم لیوان کشک ، یا 2 لیوان دوغ ، یا یک و نیم لیوان بستنی

ایشان افزود شیر یکی از کامل ترین و مهم ترین مواد غذایی برای تمام مراحل زندگی محسوب شده و می تواند به تنهایی بسیاری از نیاز های تغذیه ای انسان را برآورده سازد . و مصرف روزانه 2 لیوان شیر یا معادل نیم لیتر شیر 50 درصد از  نیاز روزانه به کلسیم  را تامین می کند . مصرف شیر در کودکان و نوجوانان باعث افزایش تراکم استخوان و پرورش جسمی می شود . همچنین در دوران بارداری و شیر دهی باعث رشد استخوان جنین می شود که به شدت نیازمند دریافت کلسیم هستند . و به حفظ بافت استخوانی مادر و سلامت دندان کمک می کند .

این کارشناس تغذیه مهمترین عوارض ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات عبارتند از کوتاهی قد به ویژه در کودکان و نوجوانان ، نرمی استخوان ، کمبود رشد ، خرابی لثه و دندان به خصوص در کودکان و نوجوانان ، پوکی استخوان در بزرگسالان و ابتلاء مکرر به بیماریهای عفونی همچنین مصرف روزانه شیر و لبنیات به مقدار کافی ،عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن را کاهش میدهئد .

بسته بندی شیر پاستوریزه به صورت بدون چربی ، کم چرب ، چربی متوسط و پرچرب در بازار موجوداست و تفاوت عمده این نوع شیرها در مقدار چربی آنها است . به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی ، چاقی و دیابت و هم چنین جذب بهتر کلسیم موجود در شیر توصیه می شود از شیر های کم چرب در برنامه غذایی روزانه استفاده شود .

اگر به خوردن شیر عادت ندارید ،ممکن است به دلیل وجود قند طبیعی شیر ( لاکتوز ) دچار نفخ شوید اما اگر برای مدت زمانی کوتاه به مصرف مقدار کمی شیر به صورت روزانه ادامه دهید تحمل دریافت لاکتوزدر بدن بالا می رود و نفخ ایجاد نمی شود .

 برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند تب مالت ، از مصرف شیر خام و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

وی گفت مقادیر توصیه شده شیر و فر آورده ها آن در گروههای مختلف سنی به طور متوسط بین 2 تا 4 واحد است و توصیه میشود برای تامین نیاز به کلسیم هر روز 2 تا سه لیوان شیر مصرف شود .

این کارشناس تغذیه در خاتمه گفت به منظور افزایش مصرف شیر در برنامه غذایی روزانه  توصیه می شود برای میان وعده کودکان در مدرسه از انواع شیر پاکتی کوچک استفاده کنید و آنها را به مصرف شیر مدرسه تشویق کنید . همچنین در وعده صبحانه یا میان وعده ها در منزل از مخلوط شیر با غلات آماده مصرف یا شیر موز ، شیر خرما و ... استفاده کنید و با استفاده از شیر در تهیه انواع کیک ، دسر ، بستنی یخی ، فرنی ، شیر برنج ، و سایر غذا ها مصرف آن را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید.

۱۸ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید