اخبار

روزه داران در وعده افطار بهتر است شروع افطار را با نام خدا و نوشیدن مایعات ولرم آغاز کنند.

روزه داران در وعده افطار بهتر است شروع افطار را با نام خدا و نوشیدن مایعات ولرم آغاز کنند.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی خبرگزاری ایرنا، به نقل از نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی اعلام کرد: باز کردن روزه با شیر، آب ولرم و خرما، عسل و چای کم رنگ مناسب است.
وی اضافه کرد: روزه داران می توانند به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند استفاده نمایند.
وی گفت: پرهیز از پرخوری و زیاده روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین چون نان خامه ای، زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد و... ضروری است زیرا باعث سوزش سر دل، اضافه وزن و نیز عطش شدید می شوند که اغلب این تشنگی با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های سرد جبران می شود.
این کارشناس تغذیه با تاکید بر نوشیدن آب ولرم یا خنک به جای آب سرد و یخ و بصورت آهسته گفت: بین افطار و صرف شام (برای کسانی که شام می خورند) یک فاصله زمانی حدود یک و نیم ساعت در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده قبول غذاهای پرحجم تر کند.
حیدری در مورد میزان و حجم غذای مصرفی بعنوان شام در رمضان گفت: روزه داران باید نصف حجم شام مورد استفاده خود قبل از ماه رمضان را به عنوان شام ماه رمضان استفاده نمایند و باید از خوردن غذاهای متعدد در یک وعده پرهیز کنند زیرا باعث حالت تهوع و ناخوشی خواهد شد.
وی در مورد وعده سحر نیز گفت دو تا سه تکه نان (ترجیحاً نان سنگک) به همراه پنیر و خرما و سبزی یک وعده سبک و مناسب برای سحر است، نان با حلیم یا برنج با یک تکه مرغ یا گوشت یا ماهی همراه با یک بشقاب سالاد (با روغن زیتون) را می توان به عنوان سحری میل کرد.
وی یادآور شد: روزه داران بایستی با پرهیز از پرخوری و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا مانند شیرینی و شکلات و مقادیر زیاد نوشیدنی مانند قهوه و چای و نوشابه گازدار به خصوص در هنگام سحر از تشنگی در طول روز در امان باشند.
حیدری، مصرف غذای زیاد در وعده سحری را باعث تشنگی بیشتر در طول روز دانست و افزود: مصرف یک میوه مانند هندوانه، خربزه، طالبی و یا میوه فصل، شربت عسل رقیق یا یک لیوان آب در وعده سحر برای رفع تشنگی مفید است.
این کارشناس تغذیه همچنین افزود: پس از سحر روزه داران به مدت 2 ساعت برای تکمیل عملیات هضم غذا در معده نباید بخوابند، تا روزی با نشاط را در پیش داشته باشند.

۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید