اخبار

نقش ساخت و سازهای گسترده در افزایش مبتلایان به بیماری سالک

نقش ساخت و سازهای گسترده در افزایش مبتلایان به بیماری سالک
مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: ساخت و سازهای گسترده سالیان اخیر سبب افزایش آمار مبتلایان به بیماری سالک شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار کردپرس با اشاره به اینکه طی سال گذشته 20 هزار نفر در سطح کشور به بیماری سالک مبتلا شدند، افزود: حدود 250 مورد از این تعداد در استان کرمانشاه مشاهده شده است.
 وی اظهار داشت: بیماری سالک یا لیشمانیوز پوستی یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر دراواخر فصل بهار و شروع فصل گرما شیوع پیدا میکند.
 مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه این بیماری به صورت زخم های پوستی برجسته در صورت و خصوصا در نواحی باز بدن خود را نشان می دهد، خاطر نشان ساخت: بیماری سالک به دو نوع سالک شهری (سالک خشک) و سالک روستایی(سالک مرطوب) تقسیم بندی مي شود.
وی تصریح داشت: مخزن بیماری سالک در نوع روستایی آن جوندگان بویژه موش ها و در نوع شهری آن سگ های ولگرد هستند و با توجه به شروع فصل گرما، فعالیت پشه ناقل این بیماری با نام فلوبوتوموس افزایش می یابد که با گزش خود انگل بیماری سالک را به بدن میزبان منتقل میکند.
دکتر بیگلری ظاهر شدن زخم های برجسته با قطری مشخص بر روی پوست بدن فرد مبتلا را از مهمترین علائم این بیماری عنوان کرد و اضافه نمود: از بین بردن مخازن این بیماری(از بین بردن کانون جوندگان)، زهکشی رودخانه ها، جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی که محل لانه گذاری پشه حامل انگل بیماری سالک است، بهترین راه های کنترل این بیماری می باشد.
وی بیشترین فعالیت پشه ها را در طول عصر و بامداد دانست و به  افرادی که در مناطق گرمسیری تمایل به استراحت در فضای باز را دارند توصیه نمود که حتما از لباس هایی با آستین بلند، پشه کش های آغشته به سموم ضد پشه و اسپری های دور کننده پشه استفاده کنند.
مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به ظاهر ناخوشایند زخم های بیماری سالک بر روی پوست صورت و دست ها می تواند منجر به بروز آسیب های روحی و روانی خصوصا در زنان و کودکان شود.
وی ضمن تاکید بر رعایت اصول پیشگیری از بیماری سالک، راه درمان این بیماری را درمان دارویی همراه با آمپول های گلوکانتیم و فریز کردن اعلام کرد و ادامه داد: در سالهای اخیر به دلیل ساخت و سازهای ساختمانی گسترده شاهد افزایش موارد مبتلا به بیماری سالک بویژه در حاشیه شهر ها و مناطق گرمسیری بوده ایم.
این مسئول بیشترین موارد مشاهده شده از بیماری سالک را مربوط به استانهای فارس، اصفهان، لرستان و ایلام دانست و بیان داشت: در استان کرمانشاه نیز در شهرستان های گرمسیری مانند سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب بیشترین موارد مبتلایان به سالک دیده شده است.
وی در پایان یادآور شد: دوره کمون یا نهفتگی بیماری سالک بین 3 هفته تا 3 ماه می باشد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید