اخبار

نقش توسعه دامپروری صنعتی در کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت

نقش توسعه دامپروری صنعتی در کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت و درمان کرمانشاه گفت: توسعه دامپروری صنعتی در کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در استان تاثیر گذار خواهد بود.
    
  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار کردپرس، با بیان اینکه طی سال گذشته 22 هزار نفر در کشور به بیماری تب مالت مبتلا شده اند، افزود: بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری در مناطق غرب کشور خصوصا در استان های همجوار کرمانشاه مانند لرستان، همدان و کردستان مشاهده گردیده اند.
وی به رتبه 5 کرمانشاه در بروز بیماری تب مالت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت:بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از عمده ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که عموما در مناطقی که دامپروری و کشاورزی شیوع دارد، فعال می باشد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت و درمان کرمانشاه خاطر نشان ساخت: باکتری مولد بیماری تب مالت دراثر مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، گوشت غیر بهداشتی و نیز استنشاق ذرات ریز باکتری موجود در اسطبل های فاقد تهویه به انسان منتقل می شود.
وی دوره کمون یا نهفتگی این بیماری را 3 هفته تا 3 ماه عنوان کرد و تصریح داشت: علائم بیماری تب مالت به صورت درد مفاصل، کوفتگی بدن و تعریق شبانه نمود پیدا می کند.
    
دکتر بیگلری تشخیص بیماری تب مالت را منوط به انجام آزمایش اختصاصی توسط پزشک دانست و تاکید کرد: از آنجایی که عامل مولد بیماری تب مالت می تواند حتی پس از درمان نیز به شکل نهفته تا پایان عمردر بدن فرد مبتلا باقی بماند، پیشگیری از ابتلای به این بیماری بهترین توصیه است.
وی توسعه دامپروری صنعتی و جدا بودن محل زندگی انسان از دام را در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری، مهم اعلام کرد و اضافه نمود: بیماری تب مالت دارای قابلیت آسیب به ساختار اقتصادی خانواده است که روستائیان و عشایر به واسطه تماس مداوم با دام بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قراردارند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت و درمان کرمانشاه به مردم توصیه نمود در جهت پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری تب مالت شیر و سایر فراورده های لبنی را به صورت پاستوریزه مصرف کنند و همچنین از خرید گوشت های بین جاده ای پرهیز کنند.
وی در پایان با بیان اینکه در هنگام تماس با دام باید از وسایل حفاظت فردی مناسب مانند چکمه، دستکش و... استفاده کرد، یادآور شد: قبل از مصرف گوشت تازه باید آن را به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری نمود تا میکروب های آن طی فرآیند اسید لاکتیک از بین بروند.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید