اخبار

یکی از این عوامل احتمالی تاثیرگذار بر افزایش روند طلاق در بین زوجین، «شبکه های اجتماعی» هستند.

یکی از این عوامل احتمالی تاثیرگذار بر افزایش روند طلاق در بین زوجین، «شبکه های اجتماعی» هستند.

 

  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی جلال  فیض الهی  کارشناس ارشد  بهداشت روان این معاونت در خصوص شبکه های اجتماعی و آثار مخرب آنها گفت: همه ما می دانیم که انسان یک موجود اجتماعی است و سلامت روانی او در گرو ارتباط و تعامل اجتماعی او با محیط اطراف است، بنابراین آسیب های اجتماعی می تواند بر سلامت روانی انسان تأثیر منفی بگذارد.

اولین محیط اجتماعی که همه ما با آن روبرو شده و در آن پرورش می یابیم خانواده است. نقش خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی می تواند هم در جنبه مثبت آن یعنی ایجاد کانون آرامش و هم در جنبه منفی اش یعنی ایجاد آسیب اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. از جمله وجوه منفی پدید آمده از درون این نهاد اجتماعی، بروز آسیبی تحت عنوان «طلاق» است که آثار مخرب آن در ابعاد اجتماعی فوق العاده زیاد بوده و موجب ایجاد ناهنجاری های اجتماعی بسیاری می گردد.

فیض اللهی افزود در پیدایش این معضل، عوامل شناخته شده و ناشناخته ای دست به دست هم داده و موجب ناسازگاری زناشویی و انحلال خانواده و بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه ایرانی به خصوص در سال های اخیر شده است.

طبق برآوردهای غیررسمی، ایران در زمینه آمار طلاق به رتبه چهارم جهان صعود کرده است. در پنج سال 1385 تا 1390 آمار طلاق از 94 هزار به 143 هزار افزایش یافته و در سال 1392 این آمار به بیش از 144 هزار مورد رسیده است. در سال 92 میزان طلاق ها 4/3 درصد نسبت به سال 91 برخوردار بوده است. در سال 92 به طور متوسط در ازای هر 5 ازدواج یک طلاق و در مقابل هر صد ازدواج، 1/30 طلاق به ثبت رسیده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت یکی از عوامل احتمالی تأثیرگذار بر افزایش روند طلاق در بین زوجین استفاده نامناسب از، «شبکه های اجتماعی» است. شبکه های اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از وب سایت های اینترنتی هستند که در ان کاربران اینترنتی حول محور مشترکی به صورت مجازی دور یکدیگر جمع می شوند و گروه های آنلاین را تشکیل می دهند. در واقع شبکه اجتماعی شبکه ای متشکل از افراد و گروه ها و تعامل بین آن هاست. شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر و نرم افزارهای تلفن همراه نظیر وی چت، تانگو، واتس آپ و وایبر تلگرام که به شکل رایگان در اختیار تمامی کاربران دنیا قرار می گیرند قادرند تا با جایگزینی ارزش های مدرن به جای ارزش های سنتی، سبک زندگی غربی را ترویج نموده و چالش جدی بین الگوهای رفتاری زوجین ایجاد نمایند.

وی افزود فرد در شبکه های اجتماعی با طیف وسیعی از افراد در ارتباط است و علایق خود در زمینه های مختلف را با آنها به اشتراک می گذارد. افراد در شبکه های اجتماعی می توانند هویتی کاملاً دلخواه داشته باشند و بر پایه همان هویت دلخواه ارتباط مجازی خود را با دیگران گسترش دهند. ظاهر این شبکه ها جمع گرا است. امروزه تغییرات فرهنگی موجب شده که مردم ترجیح دهند در عین تنهایی، ارتباطات گسترده ای هم با جهان پیرامون خود داشته باشند.

نتایج بررسی های محققان دانشگاه شیلی نشان می دهد گذراندن زمان در شبکه های اجتماعی باعث تخریب زندگی زناشویی و همچنین بروز افسردگی در افراد می شود.

بر همین اساس، میزان طلاق و جدایی در افرادی که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند به مراتب بیشتر از افرادی است که زندگی را بدون شبکه های اجتماعی تجربه می کنند. دکتر کواتور سباستین، استاد دانشگاه کاتولیگ شیلی می گوید: شبکه های اجتماعی به دلیل اعتیادآور بودن، باعث کاهش توجه زوجین به یکدیگر می شوند بنابراین باعث کمرنگ شدن نقش افراد در زندگی زناشویی می شود و ایجاد دلسردی می کند.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید