اخبار

معاونت امور بهداشتی به مناسبت روز بهداشت دست گفت آلودگی‌های میکروبی دست تنها با شست‌وشوی آنها با آب و صابون رفع می‌شود.

معاونت امور بهداشتی به مناسبت روز بهداشت دست گفت آلودگی‌های میکروبی دست تنها با شست‌وشوی آنها با آب و صابون رفع می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر ابراهیم شکیبا اظهار کرد: بسیاری افراد فکر می‌کنند شستن دست‌ها با آب برای تمیزی دستان کافی است، درحالیکه آلودگی‌های میکروبی تنها با شستن دست‌ها با آب و "صابون" رفع می‌شود.

معاونت امور بهداشتی به مناسبت روز جهانی بهداشت دست در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه همه ساله بسیای از بیماریهایی که از طریق دست آلوده منقل می‌شود باعث مرگ و میر و ناتوانی گروه‌های سنی مختلف و بویژه کودکان زیر پنج سال جهان می‌شود، گفت: اگر مردم رعایت بهداشت فردی مانند شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون را در هر نقطه و مکانی از جمله منزل، مدرسه، محل کار و... جدی بگیرند، قطعا درصد زیادی از بیماری‌ها قابل پیشگیری خواهد بود.


وی با بیان اینکه بسیاری افراد فکر می‌کنند که شست‌وشوی دست‌ها با آب برای تمیزی کافی است، گفت: این در حالیست که آلودگی‌های میکروبی دست تنها با شست‌وشوی آنها با آب و صابون رفع می‌شود.

شکیبا مدفوع انسان را یک منبع آلودگی عنوان کرد و افزود: اگر به طرز انتقال بیماری‌های منتقله از راه مدفوع نگاهی بیندازیم، مشخص می‌شود که انگشتان دست در کنار آّب، مگس و خاک آلوده نقش مهمی در انتقال بیماری به یک میزبان جدید دارد. بر همین اساس ضرورت دارد با رعایت بهداشت مناسب دست، نقش دست و انگشتان را از چرخه انتقال عوامل بیماری‌زا حذف کنیم.

شکیبا اظهار کرد: بنابراین شستشوی دست با آب و صابون بعد از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و قبل از تهیه و آماده سازی غذا و بعد از عطسه و سرفه باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده با پایه الکلی نمی‌تواند جایگزین شستشوی دست‌ها با آب و صابون شود.


شکیبا با بیان اینکه دست در تماس با مدفوع انسان و حیوانات و مایعات بدن مانند ترشحات بینی و نیز غذا و آب آلوده می‌تواند به راحتی باکتری، ویروس و انگل را به بدن فرد منتقل کند، گفت: به نظر می‌رسد مشکل افراد در رعایت بهداشت دست نبود صابون نیست، بلکه بیشتر افراد نمی‌دانند که از صابون برای شست‌وشوی دست در چه مواقعی باید استفاده شود.

شکیبا خاطرنشان کرد: شست وشوی دست با آب و صابون در حالی اثربخش ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های اسهالی و پنومونی است که این بیماری‌ها سالانه مرگ بیش از 3.5 میلیون کودک زیر پنج سال را درجهان رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه اسهال دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دنیاست، گفت: شستن دست‌ها با آب و صابون احتمال بروز اسهال را به نصف کاهش می‌دهد.


وی تصریح کرد: همچنین شست‌وشوی دست با آب و صابون می‌تواند جلوی انتقال بسیاری بیماری‌های تنفسی را هم بگیرد که این بیماری‌ها بزرگترین قاتل کودکان زیر پنج سال در دنیا هستند.


وی افزود: شست‌وشوی دست با آب و صابون توسط پرسنل مراکز درمانی و ضدعفونی کردن آن‌ها قبل از تماس با بیمار نقش مهمی در کنترل عفونت منتقله از طریق بیمارستان دارد و بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع توجه به امر شستشوی دست با آب و صابون و مواد گندزدا در واحدهای درمانی نیز برای کنترل و پیشگیری از انتقال عفونت مهم است.

شکیبا اظهار کرد: شست‌وشوی دست می‌تواند جلوی انتقال بیماری های اسهالی(وبا)، پنومونی، انگل‌های روده‌ای، سارس و آنفلوآنزای پرندگان و خوکی، عفونت‌های پوست و چشم و بسیاری بیماری‌های دیگر را بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخصوص طرز صحیح شستن دستان نیز گفت: ابتدا باید دست را زیر شیر آب با صابون (ترجیحا مایع) آغشته کرده و سپس به مدت 40 تا 60 ثانیه کف دست، پشت دست، لای انگشتان و ناخن‌ها را به خوبی شستشو داد.


وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت شست وشوی صحیح دست‌ها و به مناسبت روز جهانی "بهداشت دست" اقدام به چاپ سه هزار نسخه پوستر شست وشوی صحیح دست با آب و صابون کرده‌ایم که تحویل تمامی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی شده است.


۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید