اخبار

همه رنج های قند ناشیرین

همه رنج های قند ناشیرین
به گزارش روابط عمومی معاونت  بهداشتی به نقل از روزنامه همشهری بر اساس آمارهای موجود در چند سال اخیر تعداد افراد دیابتی در استان افزایش پیدا کرده است .آمارها نشان می دهد 10درصد مردم کشور مبتلا به دیابت ویا مستعد دیابت هستند و میانگین سنی افراد دیابتی پایین آمده است ...
بر اساس آمارهای موجود در چند سال اخیر تعداد افراد دیابتی در استان افزایش پیدا کرده است .
آمارها نشان می دهد 10درصد مردم کشور مبتلا به دیابت ویا مستعد دیابت هستند و میانگین سنی افراد دیابتی پایین آمده است .باتوجه به اهمیت حفظ سلامت در زندگی فردی واجتماعی هرساله یکم تاهفتم اردیبهشت به‌نام هفته سلامت نامگذاری شده است که شعار امسال «غلبه بردیابت با تحرک ورژیم غذایی مناسب»‌ نامگذاری شده است.دیابت یک اختلال متابولیک چندعلتی است که مشخصه آن افزایش قندخون با اختلال متابولیسم چربی وپروتئین و علت آن نقص درترشح انسولین است.

40درصد مرگ ومیرها، مربوط به بیماری های قلبی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری می گوید :40درصد ازمرگ ومیرها در استان کرمانشاه به علت بروز بیماری‌های قلبی وعروقی است. «ابراهیم شکیبا » با اشاره به آمارگیری انجام شده در سال 92 می گوید: دراین سال 10هزار نفرازمردم استان فوت کردند که 4 هزارنفر از این مرگ ومیرها به علت بیماری های قلبی وعروقی است .به گفته این مقام مسئول از آنجا که دیابت نقش اساسی در بروز بیماری های قلبی و عروقی دارد باید نظارت بیشتری برای پیشگیری از بروز این بیماری اعمال شود. وی به مردم توصیه می کند :رژیم غذایی مناسب دربرنامه تغذیه ای خود را رعایت کنند ومصرف قندوشکر،روغن وغذاهای پرکالری را به حداقل برسانندوتحرک وفعالیت بدنی خود را افزایش دهند .

ابتلای 3/5درصد جمعیت استان به دیابت
کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به انواع دیابت نوع یک،نوع 2 ودیابت بارداری به همشهری می گوید:دیابت نوع یک درافراد زیر30سال وکودکان بیشتر دیده می شود ودیابت نوع 2 ویژه افراد بالای 30سال است که پیشگیری وکنترل این نوع دیابت با تغییر شیوه زندگی امکانپذیر است.دیابت بارداری نیز در دوران بارداری بروز می کند و ممکن است بعداز زایمان ازبین برود یا برای همیشه باقی بماند . «ویداصنیعی» می افزاید :5تا18درصد کل مخارج بهداشتی درمانی استان مانند به درمان بیماران دیابتی اختصاص می یابد . وی می گوید :دیابت چهارمین علت مرگ ومیر در بیماری‌های غیرواگیر است وچاقی ، اضافه وزن،فشارخون بالا وعوامل ژنتیکی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد . این کارشناس مسئول ادامه می دهد: 95درصد دیابتی ها ،دیابت نوع 2 دارند و5درصد افراد به دیابت نوع یک مبتلا هستند .

کاهش سن ابتلا به دیابت به زیر 30 سال
صنیعی می افزاید: سن شیوع دیابت در کرمانشاه به زیر 30 سال رسیده است و آمارها نشان می دهد که روش تغذیه نامناسب در نوجوانان وخوردن فست فودها ،کم تحرک درنوجوانان وجوانان از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به دیابت است.

بی اطلاعی 50 درصدی دیابتی ها از بیماری‌شان
این کارشناس ادامه می دهد : نیمی از افراد از دیابت خود بی اطلاع هستند وخوشبختانه استان کرمانشاه به لحاظ بیماری دیابت جزو استان های کم شیوع است .
وی با اشاره به علائم بیماری دیابت می گوید :تشنگی مفرط، خستگی ،پرادراری وکاهش وزن ،کاهش بینایی ، تاخیر در بهبود زخم‌ها از علائم ابتلا به دیابت است .این بیماری با انجام آزمایش قندخون در هنگام ناشتا تشخیص داده می شود که در حالت نرمال قندخون افراد باید زیر 100 باشد، بین 100 تا 125فرد مستعد دیابت است وبالاتراز 125 فرد دیابتی محسوب می شود .
صنیعی با بیان این مطلب که دیابت یک عامل قوی برای ابتلای افراد به بیماری قلبی وعروقی است می افزاید :از عوارض این بیماری تاثیر برچشم است که گاهی منجرب به نابینایی فرد می شود ،عوارض کلیوی که منجرب به دیالیز وپیوند کلیه به بیمار می شود، همچنین بیمارهای قلبی وعروقی که منجر به سکته های مغزی وقلبی می شوند .

اتوبوس غربالگری دیابت در 7نقطه شهر
سرپرست دبیرخانه هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز می گوید:امسال برنامه های هفته سلامت متفاوت برگزار می شود و در این 7روز در 7نقطه شهر اتوبوس دیابت مستقراست . «علی محمدی» می افزاید: نخستین‌روز این هفته زنگ سلامت دردبیرستان علامه طباطبایی نواخته شد ، پنجشنبه چادرهای سلامت واتوبوس دیابت در میدان آزادگان مستقرشدند و جمعه برنامه پیاده روی خانوادگی از محل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی شروع شد و تا پارک شرقی ادامه یافت،در همین روز مراسم نمادین شکستن قلیان ها در محوطه طاق بستان اجرا شد، علاوه برآن برنامه دوچرخه سواری آقایان را نیز برگزارکردیم که با استقبال خوبی مواجه شد. وی به برنامه چهارمین روز از هفته سلامت اشاره می کند و می گوید : کاروان های سلامت در ماهیدشت مستقرهستند ویکشنبه پنجمین کاروان سلامت در مرکز بهداشتی درمانی امام خمینی مستقرخواهد شد.
به گفته محمدی دوشنبه نیز در ششمین روز هفته سلامت، کاروان سلامت در جعفرآباد مستقرخواهدشد ودراین روزیک روستای سالم در پاتاق سرپل ذهاب به عنوان الگوی روستای سلامت محور انتخاب و شناسایی می شود و روز سه شنبه نیز مراسم اختتامیه در پارک معلم برگزار خواهد شد . این مسئول می گوید :در این هفته درکنار استقرار اتوبوس دیابت که آزمایش قند خون رابه صورت رایگان انجام می دهد غرفه ها یی برای مشاوره به خانواده ها و جوانان در حوزه های مختلف دخانیات ،ترک اعتیاد و بهداشت خانواده دایر خواهد بود.
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۳:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید