اخبار

جشنواره روستای سالم در پاطاق برگزار گردید .

جشنواره روستای سالم در پاطاق برگزار گردید .
 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی به نقل از شهد شفا: طرح روستای سالم یکی از پروژه های دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان است و در این طرح که از سال 93 آغاز شده است، از هر شهرستان، یک روستا را به عنوان یک " روستای سالم" انتخاب کرده اند تا با اجرا و به نتیجه رساندن طرح، بتوان آن را برای تمام روستاهای آن شهرستان بکار برد.

هدف از اجرای این طرح، توانمندسازی جوامع محلی و روستایی برای رفع نیازهای اساسی توسعه با تمرکز بر مشارکت مردمی است که در آن علاوه بر مباحث توسعه بهداشتی و درمانی، به سایر شاخص های توسعه روستاها با تمرکز بر مشارکت های مردمی توجه شده است.

 جلساتی توسط کارشناسان با شورای روستا و مردم برگزار می شود که در این جلسات ابتدا مردم مشکلات روستا را عنوان می‌کنند و سپس کارشناس مربوطه هر نهاد و اداره به ارائه راهکار می‌پردازد و یا مشکلات آنها را به نهادهای بالادستی منتقل و علاوه بر آن، آموزش‌های لازم نیز به مردم روستا ارائه می‌شود.

 همت و مشارکت مردم در اجرایی شدن طرح روستای سالم

حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جشنواره روستای سالم بیان کرد: طرح روستای سالم یکی از طرح های دانشگاه علوم پزشکی بوده که از هر شهرستانی، یک روستا را برای این طرح انتخاب کرده و اجرای این طرح هم از سال 93 شروع شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح، سعی کردیم روستایی را انتخاب کنیم که زمینه اولیه آن را داشته باشد و اولین شرط برای این کار هم، همت و مشارکت مردم بود که خوشبختانه مردم پای کار آمدند و در این راه از ما جلوتر آمدند و این بزرگترین نتیجه برای اجرای این طرح بود.

کریم با بیان این مطلب که استان ما دارای نعمت ها و امتیازات فراوانی است، افزود: طرح روستای سالم می خواهد که ما نعمت ها را ببینیم، معلوم کنیم و بزرگ کنیم و کارها را درست انجام دهیم و از انرژِی ها خوب استفاده و نهایت بهره وری را از آن داشته باشیم .

ریاست دانشگاه الگوی موفقیت را برای اجرای این طرح بسیار مهم دانست و اظهار داشت: کارها را باید حساب شده انجام داد، چنانچه برای کاشت یک بذر، لازم است از نوع بذر، محل کاشت و مقدار محصول آن آگاهی داشته باشیم، برای این طرح هم باید بدانیم چه کاری انجام دهیم.

کریم راه رسیدن به توسعه را داشتن چشم اندازی طولانی مدت عنوان کرد و افزود: ما باید گام های درست و حساب شده برداریم و به همین دلیل هم، کنار 14 روستای سالم، استارت را برای 30 روستا زدیم اگر همین کار و طرح را خوب و با همین انرژی انجام دهیم تا 10 سال آینده، وضع روستاهای ما به صورت فوق العاده مثبت تغییر خواهد کرد.

ریاست دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای این طرح، عنوان کرد: مردم باید پای کار بیایند و از توان و امتیازات خود استفاده کنند و علاوه بر مردم، مسئولین هم همکاری کنند و کسانی را که ابتکار دارند به این روستا ها بیاورند و آن را اجرا کنند.

وی منظور از روستای سالم را علاوه بر محیطی پاک و سالم، برخورداری از سلامت جسم و روح دانست و  توضیح داد: اولین معیار برای این کار، سادگی و پاکی است تا بتوانیم روستایی بدون سیگار، اعتیاد، ایدز، طلاق و ... در شاخص های بالاتر باشیم و برای اجرایی شدن آن به سمت توانمدی و توسعه یافتگی، برنامه هایی داریم که هر ساله پیگیر کار هستیم.

برقراری محیط فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و تفریحی در کنار محیطی بهداشتی

لیلا تابنده کارشناس مسئول برنامه ابتکارات محور در قالب برنامه روستای سالم در گروه مهندسی بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، بیان کرد: کار برنامه روستای سالم را از اواسط سال 93 با هدف ایجاد روستای سالم در سطح استان شروع کرده ایم.

وی افزود: هدف این طرح، توانمند کردن روستا و دیگری امرار معیشت پایدار در سطح روستا و توسعه پایدار روستا بوده است که از هر شهرستان، یک روستا را به صورت پایلوت انتخاب کرده ایم و امروز جشنواره روستای پاطاق از سرپل ذهاب انتخاب کرده ایم. 

تابنده بیان کرد: روستای پاطاق وضعیت بهداشتی مناسبی نداشت که با این طرح، پیشرفت های خیلی خوبی در آن انجام شده است و توانستیم کار غیر ممکن را ممکن کنیم.

این مسئول ادامه داد: آثار باستانی این روستا که کسی آن را نمی شناخت و فراموش می شد، با این طرح توانستیم آن را احیا کنیم .

وی اظهار داشت: بیشتر کار پروژه ها روی پروژه های بهداشتی می چرخد و به تبع آن هم، بعدهای جسمی، روحی، فرهنگی و اجتماعی در این طرح لحاظ شده است.

تابنده عنوان کرد: همه می دانیم، انسانی سالم است که در یک جامعه سالم زندگی می کند، بنابراین  سعی کرده ایم در کنار آن، محیط فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و تفریحی داشته باشیم و در روستای پاطاق این پتانسیل ها بود ولی چون احیا نشده بود ما نتوانستیم آن را احیا کنیم.

این مسئول ادامه داد: ما نظاره گر پروژه های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آن ها هستیم و اگر به مشکل برخورد کردند ما به آن ها راه کار می دهیم و کار را برای آنان هموار می کنیم.

وی بیان کرد: روستای پاطاق در انجام 2 تا 3 پروژه اقتصادی موفق بودند و به همین دلیل این روستا به عنوان روستای سالم انتخاب شد و سعی ما بر این است که روستاهای دیگر به سمت روستای سالم بیایند و موفقیت این روستا، با همکار مردم و سازمان ها صورت گرفته است.

تابنده اظهار داشت: روز 17 آبان ماه سال 94، طرح روستای سالم را در ماهیدشت برگزار کردیم و هدف از اجرای آن هم جلب مشارکت و همکاری بین بخشی بود که خوشبختانه جواب داد و ما توانستیم بعد از 5 ماه جشنواره روستای سالم را در روستای پاطاق برگزار کنیم.

  
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید