اخبار

شیرینی زندگی را با تلخی دیابت از بین نبریم

شیرینی زندگی را با تلخی دیابت از بین نبریم

 

   

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی به نقل از به گزارش خبرنگار ایرنا، هفته سلامت در استان کرمانشاه از ابتدای اردیبهشت ماه جاری با شعارها و برنامه های متعددی در خصوص غلبه بر دیابت آغاز شده است.
دیابت از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در استان است و شیوع این بیماری و عوارض بالای جسمی و مالی این بیماری آنقدر وسیع و جدی است که هفته سلامت در ایران با نام غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم نامگذاری شده چرا که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 40 درصد از علل مرگ و میر شهروندان کرمانشاهی به بیماران قلبی و عروقی اختصاص دارد.
به همین دلیل آموزش، پیشگیری و در نهایت پوشش های مراقبتی در سرلوحه برنامه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و انجمن حمایت از بیماران دیابتی به ویژه در هفته سلامت قرار گرفته است.
 
** شیوع 2/2 درصدی دیابت در روستاهای استان
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با یک آزمایش ساده می توان دیابت را تشخیص داد و یا از ابتلا به آن جلوگیری کرد.
ویدا صنیعی، با اشاره به غربالگری های انجام شده کشوری گفت: برهمین اساس شیوع دیابت در روستاهای استان به میزان دو ممیز دو دهم درصد اعلام شده است.
وی از پرنوشی، پرادراری، پرخوری به عنوان سه شاخصه دیابت یاد کرد و ادامه داد: با انجام آزمایش قند خون ناشتا به میزان دو مرتبه در هفته این بیماری شناسایی می شود.
صنیعی با اشاره به سهم بالای دیابت در مرگ و میر به عنوان بیماری های غیرواگیر گفت: عوامل مختلفی همچون دیابت، فشارخون و استرس منجر به بیماری های قلبی و عروق می شوند و علاوه بر ضرر جسمی فرد و خانواده وی را با فشارهای بالای اقتصادی مواجه می کند.
صنیعی از کم بینایی، نابینایی، اختلالات کلیوی و حرکتی و هم چنین سکته قلبی و مغزی به عنوان مهم ترین عوارض دیابت پیشرفته یاد کرد و گفت: دیابت نوع دوم معمولا در افراد بالای 30 سال نمود پیدا می کند که با انجام آزمایش و توصیه های بهداشتی و آموزشی مراکز بهداشتی این بیماری کنترل خواهد شد.
دیابت با قطع و یا اختلال تولید انسولین در بدن آغاز می شود و پس از آن بیمار بسته به نوع و درجه بیماری خود که از آن به عنوان دیابت پنهان و یا دیابت کامل یاد می شود با مشکلاتی مواجه می شود که برای کنترل آن نیازمند آموزشی صحیح است.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید