اخبار

قدرت بدنی بیشتر، با استخوان­های محکم­تر

قدرت بدنی بیشتر، با استخوان­های محکم­تر
افرادی که نمی­توانند به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی خود کلسیم دریافت کنند، مکمل­ها می­توانند مفید واقع شوند.

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی ، سلیمی کارشناس برنامه غیر واگیر گروه  بیماریهای معاونت بهداشتی به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان گفت : هر ساله 20 اکتبر مصادف با 28 مهر ماه به نام روز جهانی پوکی استخوان نام­گذاری شده است.

پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی و ضعف  و سست  شدن بافت استخوان گفته   می­شود. این حالت باعث می­شود استخوان­ها نازک و شکننده شده با کوچکترین ضربه و یا حتی خودبخود می­شکنند. یک ماده حیاتی که برای ساخت استخوان­های قوی لازم می­باشد کلسیم است. شیر و سایر محصولات لبنی، منابع در دسترس کلسیم می­باشند. برخی از افراد در هضم لاکتوز موجود در شیر و سایر فرآورده­های لبنی مشکل دارند.

وی افزود اما منابع دیگری از کلسیم همانند سبزیجات سبز (کلم بروکلی، کلم پیچ)، ماهی­ها با استخوان نرم همانند ساردین و دانه­های خوراکی (بادام) منابع دارای کلسیم می­باشند که برای این دسته افراد  می­توانند توصیه شوند. برای افرادی که نمی­توانند به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی خود کلسیم دریافت کنند، مکمل­ها می­توانند مفید واقع شوند. 

ایشان یادآور شد این دسته مکمل­ها می­بایست با میزان 500 الی 600 میلی­گرم در روز مصرف شود که توصیه می­شود همراه با مصرف «ویتامین د» باشد. ویتامین د  در جذب کلسیم از روده­ها و تجدید ساخت استخوان­ها نقش دارد؛ همچنین قدرت عضلانی را بهبود و موجب حفظ تعادل بدن می­گردد.

وی در خاتمه گفت مصرف ناکافی پروتئین بر دسترسی به پیک تراکم استخوانی و رشد استخوان­ها در افراد سالخورده تأثیر منفی دارد. در افراد بزرگسال و سالخورده دریافت ناکافی پروتئین با کاهش تراکم استخوان همراه است و همواره از آن به عنوان یک محرک اساسی برای قدرت استخوان­های لگن و کمر یاد می­شود. از جمله غذاهای غنی از پروتئین می­توان به لبنیات، گوشت، ماهی، مرغ، آجیل و دانه­ها و عدس اشاره کرد.  مکمل­های پروتئینی نیز می­توانند در کاهش وقوع شکستگی و لگن و بازتوانی بیماری مؤثر باشد.

   

 

.

 

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید