اخبار

24 لغایت 30 مهر ماه هفته سلامت روان

24 لغایت 30 مهر ماه هفته سلامت روان
برای دریافت مشاوره های پزشکی و روانشناسی با شماره 3030 مرکز بهداشت تماس حاصل کنید.

 همه می دانیم پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش وصلح و اطمینان را از انسان سلب کرده است. در حقیقت کیفیت فدای کمیت شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی-روانی و روان تنی جانشین آن شده است . حتما برای شما پیش آمده است که به دلیل مشغله کاری زیاد، شلوغی، ترافیک و .... دچار استرس و فشار روانی شده و احساس خستگی یا زودرنجی داشته باشد. حتما برای شما اتفاق افتاده که به دلیل سوء تفاهم یا برداشت های نادرست خود یا دیگران دچار اضطراب،خشم ، ناامیدی و یا افسردگی شده باشید و احتمالا برای همه ما اتفاق افتاده که گاهی اوقات بیش از آنکه به فکر سلامت جسمی و روانی خود باشیم به فکر رقابت ناسالم یا چشم و هم چشمی با دیگران هستیم و می خواهیم از همه سرآمدتر باشیم. اما به چه قیمتی!؟ به قیمت تحمل استرس و اضطراب، فرسوده شدن، بی حوصله شدن، درگیری با اعضای خانواده یا همکاران و در نهایت افسردگی!  آیا تا به حال به سلامت روان خود فکر کرده اید؟ آیا تا به حال اگر متوجه حالات ناخوشایند روحی خود شده اید اقدامی برای رفع مشکل خود کرده اید؟ آیا تا به حال با یک مشاور صحبت کرده اید؟ خوب است بدانید که روان و ذهن انسان مانند یک ماشین یا هر وسیله دیگری است که هراز چندگاهی نیاز به گردگیری، تعمیر یا ترمیم دارد. متاسفانه روان و ذهن انسان به مرور زمان و تحت فشارهای مختلف دچار فرسایش می شود و از همین جاست که اختلالات روانی و ناسازگاریها شکل گرفته و منجر به اختلافات زناشویی، تربیت نادرست فرزندان و درگیری های مختلف می شود. بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت   (who) در سال 2010در دنیا بیش از 450میلیون نفر از مردم از یک اختلال روحی روانی رنج می برند، هر ساله حدود 20%از بزرگسالان یک مشکل بهداشت روانی را تجربه می کنند ، نزدیک به یک میلیون نفر مرتکب خودکشی می شوند و از هر 4 خانواده یک خانواده عضوی با اختلالات روانی دارند . به عقیده شما برای پیشگیری از این همه آسیب ها و اختلالات روانی که ممکن است به دلیل بی توجهی به سلامت روان برای ما ایجاد می شود چه باید کرد؟ همه می دانیم که هراجتماع و جامعه ای از خانواده های آن تشکیل شده است و هر خانواده از اعضای آن(زن و شوهر و فرزندان).  بنابراین برای داشتن یک اجتماع سالم باید خانواده سالم داشت و برای داشتن خانواده سالم باید اعضای آن دارای سلامت روان باشند اما چگونه می توان به سلامت روان دست یافت؟

در این مقاله سعی داریم شما را با مفاهیم ساده ای از سلامت روان و ویژگی های آن آشنا کنیم و در مقالات بعدی به بررسی مهارت ها و فعالیت هایی می پردازیم که تامین کننده سلامت روانی شماست.

در ابتدای امر بهتر است با برخی از تعاریف از جمله تعریف بهداشت روان و سلامت روان آشنا شویم.  سازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی را اینگونه تعریف می‌کند: "بهداشت روانی یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی ، سلامت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست." انجمن بهداشت روانی کانادا بهداشت روانی را "توانایی سازگاری با دیدگاه های خود ، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی." تعریف می کند.

 معمولاْ افرادی که از نظر روانی سالم هستند دارای ویژگی های زیر می باشند:

- نسبت به خود آرامش دارند و احساس امنیت می کنند.

- توانایی های خود را در حد واقعی ارزیابی می کنند،نه بیشتر و نه کمتر.

- به خود احترام می گذارند و کمبودهای خود را می پذیرند.

- به حقوق دیگران احترام می گذارند.

- می توانند به دیگران علاقه مند شوند و آن ها را دوست بدارند.

- می توانند احترام و دوستی دیگران را جلب کنند.

- می توانند نیازهای خود را برآورده سازند و برای دشواری هایی که در زندگی آنها پیش می آید راه حلی پیدا کنند.آنها قادرند خود بیندیشند و تصمیم بگیرند.

- قادرند مسئولیت روزمره خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش ببرند.

- تحت تأثیر عواطف،ترس،خشم،عشق یا گناه خود به طوری قرار نمی گیرند که زندگیشان پریشان شود.

- انعطاف پذیرهستند.

همانگونه که افرادی که از نظر روانی سالم هستند , دارای یکسری ویژگی می باشند , برای تشخیص و پی بردن به ضعف روانی در یک شخص نیز نشانه هایی وجود دارد که فهرست وار در زیر آورده شده اند.

- احساس نگرانی دائم

- ناشادمانی دائمی به علل ناموجه

- از دست دادن آسان تعادل روانی در بیشتر اوقات

- بی خوابی مکرر

- افسردگی و سرخوشی متناوب به صورت ناتوان کننده

- آشفتگی زندگی

- احساس بی علاقگی و تنفر دائمی نسبت به مردم

- عدم تحمل دائمی فرزندان

- همواره خشمگین بودن و بعد دچار پشیمانی شدن

- ترس دائمی بی جهت

- دائماً حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن.

- احساس درد و شکایت های بدنی به صورت بیشمار به طوری که علتی برای آن پیدا نمی شود.

فراموش نکنید می توانید برای دریافت مشاوره های پزشکی و روانشناسی با شماره 3030 مرکز بهداشت تماس حاصل کنید.

 

مرکز بهداشت استان کرمانشاه -گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد 

 

۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید