اخبار

بیماریهای اسهالی در کودکان

بیماریهای اسهالی در کودکان

 

   به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی شهلا شاطر آبادی کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی در خصوص بیماریهای اسهالی در کودکان گفت : اسهال یکی از علل عمده بیماری و مرگ در بین کودکان کشورهای در حالت توسعه می باشد.  اکثر مرگ های ناشی از اسهال در 2 سال اول زندگی اتفاق می افتد.علت عمده مرگ ناشی از اسهال حاد، کم آبی است که حاصل از دست رفت و املاح در مدفوع اسهالی میباشد.

ایشان افزود از جمله عواملی که خطر ابتلا به اسهال را در کودکان افزایش می دهد عبارتند از:

1-      عدم تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر در 6-4 ماه اول زندگی است .کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند  بارها بیشتر از آنهایی که تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند به اسهال های شدید مبتلا می شوند.

2-      استفاده ازبطری شیر (چون به راحتی آلوده شده و تمیزکردن آنها نیز بسیار مشکل است)

3-      نگهداری غذا در درجه حرارت اطاق

4-      استفاده از آب آلوده به باکتری های مدفوع

5-      عدم شستشوی دست ها پس از دفع مدفوع و قبل از دست زدن به مواد غذایی

6-      عدم دفع بهداشتی مدفوع (باور عمومی بر این است که مدفوع شیرخواران بی خطر است در حالی که ممکن است تعداد زیادی ویروس یا باکتری با خود داشته باشد )

 

 وی راههای پیشگیری از اسهال را چنین عنوان کرد:

1- اقداماتی که انتقال عوامل بیماری زا را قطع می کند شامل : 

استفاده از شیر مادر و خصوصاً تغذیه انحصاری با شیر مادر،عدم استفاده از بطری و شیشه پستانک ، بهبود مراحل اعمال مربوط به تهیه و نگاهداری غذاهای کمکی (برای کاهش آلودگی و رشد میکروبی) ،استفاده از آب آشامیدنی سالم ، شستن دست ها ( پس از توالت ، قبل از دست زدن به غذا یا خوردن) ، دفع صحیح و بهداشتی مدفوع به خصوص مدفوع شیرخواران

2-  اقداماتی که دفاع میزبان را افزایش میدهد شامل :

ادامه شیر مادر در کنار غذای کمکی حداقل به مدت 2 سال اول زندگی ، بهبود وضع تغذیه ای ازطریق بهبود ارزش غذایی غذاهای کمکی و دادن غذای بیشتر به کودکان ، تزریق واکسن سرخک

 

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید