اخبار

13 لغایت 17تیر ماه روز ملی مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان

13 لغایت 17تیر ماه روز ملی مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان
دکتر بیگلری : گونه های گوسفند و بز مهمترین گونه های مسئول تب مالت در انسان هستند .

 

  به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر بیگلری مدیر گروه واحد بیماریها در خصوص بیماریهای مشترک بین انسان ودام گفت : ازمهمترین بیماریهای مشترک بین انسان ودام می توان به تب مالت ،سالک،cchf،سیاه زخم ،هاری در کشور اشاره کرد وبا عنایت به بومی بودن بیماری تب مالت در سطح استان و همچنین با توجه به اهمیت ومیزان کشندگی بالای بیماري تب کریمه کنگو(CCHF) عنوان نمودند تب مالت یک بیماری عفونی میکروبی و قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد که توسط میکروبی بنام بروسلا ایجاد میشود. این میکروب در بدن دامهای آلوده و تمام تولیدات و ترشحات دام آلوده مانند: فضولات ،شیر ، ماست ،گوشت ، پنیر تازه و . . . وجود دارد که باعث بیماری درانسان و کاهش شیر و سقط جنین و ... در دام می گردد.

تب مالت در گوسفند ؛ بز ؛ گاو ؛ خوک و سگ بیمار و آلوده وجود دارد می توانند در انسان ایجاد بیماری کنند .

وی افزود در ایران تنها گونه های ­گوسفند ، بز و گاو شایع می باشند .گونه های گوسفند و بز مهمترین گونه های مسئول تب مالت در انسان هستند .

  ایشان گفت مامی کشورهای همسایه ایران آلوده به این بیماری هستند . سالیانه حدود500 هزار مورد تب مالت از سراسر جهان به سازمان جهانی بهداشت گزارش می شود.ایران جزء کشورهای با بروز بالای تب مالت در دنیا شناخته می شود.

میزان بروز تب مالت در استان کرمانشاه در سال1393برابر63در صد هزار نفر بوده است که جزءاستانهای با بروز بالای تب مالت در کشورطبقه بندی می گردد.

وی در خاتمه افزود تماس با دام تازه به دنیا آمده آلوده ،مصرف شیر و فرآورده های لبنی محلی آلوده، ذبح غیر بهداشتـی ، فاصـله کم بین محـل زندگی دام و انسـان از مهمترین عوامل ابتلاء به تب مالت در استان است .

 

 

 

۱۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید