اخبار

اچ‌آی‌وی چگونه تشخیص داده می شود؟

اچ‌آی‌وی چگونه تشخیص داده می شود؟
نکته مهم این که، از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان تشخیص با آزمایش خون، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد که به این مدت دوره پنجره گفته می‌شود. در این زمان علیرغم منفی بودن آزمایش، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

 

فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد. به همین علت تنها راه تشخیص آن، انجام آزمایش خون از نظر اچ‌آی‌وی است. اچ‌آی‌وی آزمایش تشخیصی اختصاصی دارد و در آزمایش‌های متداول انجام شده مشخص نمی شود.

انجام آزمایش اچ‌آی‌وی داوطلبانه،محرمانه و همراه با مشاوره می باشد. مشاوره برای افزایش آگاهی، کمک به ایجاد رفتارهای جنسی سالم، آماده کردن فرد  برای پذیرش نتیجه احتمالی آزمایش و  انجام پیگیری های بعدی کمک کننده خواهد بود.

نکته مهم دیگر این که، از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان تشخیص با آزمایش خون، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد که به این مدت دوره پنجره گفته می‌شود. در این زمان علیرغم منفی بودن آزمایش، امکان انتقال ویروس وجود دارد. با توجه به پیچیدگی‌های تفسیر نتیجه آزمایش، لازم است تا  نتیجه آزمایش چه مثبت باشد و چه منفی، همراه با مشاوره به فرد اعلام شود. مشاوره و آزمایش اچ‌آی‌وی، هم در پیشگیری از ابتلا و هم در مراقبت و درمان موثرتر،  اهمیت دارد.

 

آدرس و تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در کل کشور با نام "مراکز مشاوره ایدز"  در سامانه 118  ثبت گردیده است. خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری رایگان بوده و مشاوره محرمانه حضوری و تلفنی توسط مشاورین دوره دیده در محیطی امن و دوستانه ارائه می گردد. لذا جهت انجام مشاوره و یا طرح سوال درباره ایدز می توان با مراکز  مربوط  تماس حاصل نمود. لیست این مراکز در سایت موجود می باشد.

آدرس و شماره تلفن شهر کرمانشاه : میدان رفعتیه مرکز بهداشتی درمانی رفعتیه ،طبقه دوم 37274623-37231414 می باشد .

برگرفته از کتب مرکز مدیریت  بیماریها ی واگیر
۱۰ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید