اخبار

گامی دیگر در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت : افتتاح شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی

گامی دیگر در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت : افتتاح شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی
بدین ترتیب با راه اندازی این شبکه برای اولین بار در کشور کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحت پوشش نظام تشخیص آزمایشگاهی قرار گرفته اند.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی در در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی افتتاح شد .

مهندس جدیدیان مسئول امور ازمایشگاهها معاونت بهداشتی گفت : پیش از این، بار تشخیص آزمایشگاهی اچ آی وی در کلیه سطوح تنها بر عهده سازمان انتقال خون کشور بوده است اما به دلیل گستردگی جغرافیایی کشور و روند روبه افزایش مراجعان، برنامه ریزی و هماهنگی جهت پاسخ گویی به هنگام به تدریج با دشواری هایی همراه گردید لذا به منظور تمرکززدایی در نظام تشخیصی و در راستای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و تعهد دولت جهت خدمت رسانی هر چه بیشتر و مؤثرتربه هموطنان در اقصی نقاط کشور، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پاییز سال 1392 برای اولین بار در کشور اقدام به تأسیس و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی در کشور نمود.

 راه اندازی شبکه مذکور باعث ارتقاء جایگاه سازمان انتقال خون کشور و مراکز تحقیقات اچ آی وی شده و در حال حاضر  این ارگان ها علاوه بر انجام وظایف سازمانی خود به عنوان بازوهای کمکی در مدیریت شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی و رفع مشکلات مربوطه فعالیت می نمایند.

ایشان افزودند در این شبکه یازده آزمایشگاه منتخب از یازده دانشگاه علوم پزشکی به عنوان آزمایشگاه های قطب کشوری انتخاب شده اند که پس از انجام مقدمات و فراهم شدن زمینه و امکانات لازم، نیروهای انسانی آزمایشگاه های مذکور طی چند مرحله کارگاه کشوری و آموزش در محل آزمایشگاه ها ، مورد آموزش قرارگرفتند.

وی تاکید کرد هریک از دانشگاه های پیش گفت متعهد به پیشتیبانی آزمایشگاه های معین تعیین شده برای انجام آزمایش ها، آموزش و نظارت بر فعالیت های آزمایشگاه های معین و مراقبت از کیفیت نظام آزمایشگاهی در آزمایشگاه قطب و همه آزمایشگاه های معین مربوطه می باشند. بدین ترتیب با راه اندازی این شبکه برای اولین بار در کشور کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحت پوشش نظام تشخیص آزمایشگاهی قرار گرفته اند.

همچنین در این آزمایشگاه ها کلیه مراحل تشخیص اچ آی وی اعم از آزمایش تشخیص سریع، آزمون های الایزا، شمارش سلولهای cD4 و نهایتاً تست های ملکولی قابل انجام است. این فرآیند گامی بسیار مهم در راستای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد و همچنین پایش درمان اچ آی وی است.

از تعهدات این شبکه انجام آزمایش های مربوط به دانشگاه های معین با سرعت و دقت لازم و همچنین گزارش به موقع نتایج آزمایش ها می باشد. آزمایشگاه های شبکه توسط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از طریق بازرسی،  ممیزی و مهارت آزمایی مورد پایش قرار می گیرند.

 

ایشان یادآور شدند الگوریتم کشوری انجام آزمایش های اچ آی وی که براساس منابع علمی معتبر و به روز جهانی، ظرفیت ها و توانمندی های کشور تدوین و در کمیته کشوری تصویب شده است مبنای فعالیت های شبکه آزمایشگاهی تشخیص اچ آی وی کشور قرارگرفته است.

همچنین نظام نامه کیفیت که شامل کلیه الزامات فنی و مدیریتی می باشد تدوین شده و برای اولین بار در کشور در این سیستم به اجرا در خواهد آمد.

ایشان در خاتمه در خصوص تجهیزات این ازمایشگاه گفت برخی از تجهیزات ضروری مورد نیاز آزمایشگاه های مذکور، از طریق منابع مالی صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا به سفارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تأمین و تهیه شد. آزمایشگاه های این شبکه مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات تشخیصی سرولوزی، شمارش سلول های CD4 و ملکولی می باشند

 

۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۴:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید