اخبار

دوازدهم شهریور روز بهورز بر تلاشگران عرصه سلامت گرامی باد

دوازدهم شهریور روز بهورز بر تلاشگران عرصه سلامت گرامی باد. 12/6/93

از نظر تاریخی حق سالم بودن یکی از قدیمی ترین حقوقی است که درقانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان آمده است طبق نظام نامه سازمان جهانی بهداشت نیز (( برخورداری از بالاترین استاندارد های ممکن سلامت فارغ از نوع نژاد ، مذهب ، باورهای سیاسی و اقتصادی یا شرایط اجتماعی فرد)) یکی  ازحقوق اساسی بشر تلقی میگردد .

 

نقش مراقبتهای اولیه بهداشتی درپرداختن به نابرابریها درسلامت، دردنیایی که با تغییر ارزشها و افزایش تفاوتهای اجتماعی ، اقتصادی همراه است، یک قدم اساسی برای اطمینان از داشتن حق سلامتی مردم است بی شک یکی از مهمترین عوامل تحقق این امر خدمات خانه های بهداشت است . این موضوع که فعالیت بهورزان درخانه های بهداشت عامل تبلور قطعی نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی درمانی استامری مهم و تعیین کننده درتوسعه نظام سلامت است .

 

حضور بهورزها به عنوان خط اول بهداشت وتلاش بهورزان وارایه خدمات بهداشتی  دردور افتاده ترین روستاهای کشور موجب کنترل بیماریها شده واز اشاعه بیماری درجامعه جلوگیری می نماید.اختلاف در وضعیت شهر وروستا در بحث عدالت در سلامت بسیار مهم است . در این میان بهورزان  خط مقدم شبکه بهداشتی و از موثرترین نیروهادر ارتقای سلامت هستند بهورزان نه تنها موجب سلامت روستائیان می شوند ، بلکه به تامین سلامت جامعه شهری نیز کمک می کنند ، زیرا بیماری مرز نمی شناسد و در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و  مراقبتهای مورد نیاز بدون توجه به شهر و روستا ، فقیر وغنی انتشار بیماری صورت پذیرفته و جامعه درمعرض خطر ابتلا به انواع بیماریها قرار می گیرند.

نقش بهورزان درسلامت جامعه حیاتی است ، امروز که ماشاهد کاهش مرگ و میر مادران ، کودکان وارتقای شاخص های بهداشتی کشورعزیزمانهستیم بی شک همه را مرهون زحمات و تلاش بهورزان  این سربازان گمنام عرصه سلامت می دانیم .

 

روز بهورز بر پیام آوران عدالت و سلامت روستاها مبارک باد

 

 

مرکز بهداشت استان کرمانشاه

۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید