اخبار

به کودکان بامحبت و رحمت رفتار کنیم

به کودکان بامحبت و رحمت رفتار کنیم
کودک از طریق محبت ، مهرورزی راخواهد آموخت ودرهنگام بیان احساسات ابرازوجود خواهد نمود تا میزان علاقة دیگران را نسبت به خود ارزیابی نماید، ابزار شناخت وی از میزان علاقة افراد (خاصه پدر ومادر) نسبت به خود میزان مهر و رحمت آنان است و بر این اساس معیار رفتاری خود رابنا خواهند نهاد و سپس در برداشتی جامع از میزان توجه، محبت و رحم و شفقت خداوندرحمن و رحیم به جایگاه رفیع و مقدّس پروردگار پی خواهد برد و پس از درک نعمات خداوندی نسبت به خود در موقعیتی قرار می گیرد که سپاسگذار آن همه لطف و رحمت باشد .


 دقّت درروش های تربیتی رسول مکرم اسلام و قدرت نفوذ معنوی آن شخصیّت رشید ما را متوجه محبت ورحمت برجسته پیامبرعظیم الشأن خواهد نمود به طوریکه نرمش و ملایمت او دربرخورد با امّت ، مسیر نفوذ بردلها شناخته شده است .

از تأکیدات رسول گرامی اسلام است که: شمابا امکانات مالی هرگز نمیتوانید مردم را جذب کنید ولی با گشاده رویی و اخلاق می توانید دلهای آنها را بدست آورید .
      
بیان احادیث بسیار دربارة محبت و رحمت به فرزندان  و تذکر به بوسیدن آنان  بعنوان مهمترین ابزار برای ابراز علاقه به کودکان ، نشان دهندة جایگاه برجسته این رفتار است .
 

      
اگر بیاندیشیم که محبت ورحمت نسبت به کودکان از نیاز های اولیه و اصلی آنهاست و هنگام محرومیت ازاین مهم توسط والدین ،کودکان آمادة دریافت مهر و محبت از دیگران خواهند شد مقیّد به رحم و شفقت برآنان خواهیم شد .
      
بدیهی است که وقتی کودک خود را می بوسیم علاقه خود را به او نمایان ساخته واز جهت امنیّت ونشاطی که چتر حمایتی محبت ما برایش فراهم می آورد او را اسیر و شیفتة خود می سازیم ودر نهایت ، این همه محبت و دوستی ، امنیت و بهجتی را در قلب کودکان فراهم می آورد که میتواند نشانه های ممتازی از لطف و رحمت خداوند کریم باشد ، خدائی که همه خلق را به محبت ورحمت فرا خوانده و پیامبرش را به چنین لفظ زیبایی (پیامبر رحمت) ملقّب نموده است.
      
چنین است که محبت با کودکان راهی است برای آشنائی بامحبت خداوند والطاف بی نهایت او و درچنین مسیری است که کودکان با همه وجود ، کرامت خداوند را حسِ نموده ، عبد و بندة راستین پروردگار بزرگ می شوند.

کودکان ما در طول زندگی باید از بیشترین محبت ممکن برخوردار باشند، چرا که پیامبر خدا(ص) با سیره و کنش خویش و رهنمودهای نورانی به پیروان خود، به آن امر فرموده اند. پیامبر (ص) صبحگاهان دست مبارکشان را بر سر فرزندان و اولاد ایشان می کشیدند در روایتی فرموده اند: هربوسه پدر و مادر بر فرزند را خداوند متعال حسنه ای می نویسد و هر که فرزندش را شاد کند خداوند در روز قیامت بر او لباسی پوشانده که از نور آن، چهره اهل بهشت درخشان می شود. در اظهار مهر و محبت به کودکان و فرزندان، مهمترین نکته، وعده های پدر و مادر به فرزندان است و پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرمایند: کودکان را دوست داشته باشید با ایشان مهربانی کنید و هرگاه به ایشان وعده ای دادید به وعده خود وفا کنید زیرا آنان روزی خود را از شما می دانند.

از دیگر مشکلاتی که گریبان گیر خانواده ها می باشد، همسان نبودن رفتار پدر و مادر با فرزندان و عدم توجه به اقتضای سنی آنان می باشد، از اینرو پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر کس که کودکی دارد باید با او به کودکی رفتار کند.محبت داروى شفابخش دردها، تسکین دهنده قلبهاست و بهترین راه حل ‏مشکلات و  نا سازگاریهاى تربیتى است. محبت‏ به جا، در هر مکان و زمان و در هر مقطع و سن، وسیله‏اى کارآمد و مؤثر است.

همگان، در هر سن و موقعیت، به عاطفه و محبت نیازمندند؛ اما کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از دیگران تشنه جام زلال محبتند. رفتار نابجا وناقصشان را محبت اصلاح مى‏کند و ناسازگارى و پرخاشگرى نا بجایشان را داروى محبت ‏از میان مى‏برد. آرى، با محبت مى‏توان بسیارى از گره‏ها را گشود و راههاى‏ ناهموار را هموار کرد. با این‏ که در اسلام درباره اظهار علاقه نسبت به کودکان سفارش شده است اما این مهرورزى و علاقه نباید مَصالح واقعى را تحت‏ الشعاع قرار بدهد، بلکه مى‏باید با اظهار محبتِ مهار شده، با کودکان رفتار کرد.

زیرا در برخى از موارد، اظهار محبتِ بى‏حساب، باعث فدا شدن مصالح بزرگترى مى‏شود و یا موجب سوء استفاده کردن کودک و در اصطلاح عامیانه «لوس» شدن او مى‏گردد. باید توجه داشت نوازش‏هاى بدون حد و حصر و توجیه ‏نشده و خارج از حد اعتدال، اثرات سوئى را بر روان کودک بر جاى مى‏گذارد؛ پُر توقعى، زودرنجى، ضعف در برابر مشکلات، ناامیدى، عقده حقارت، سرخوردگى از اجتماع و بسیارى فشارهاى روانى دیگر، زاییده ارتباطات مهرآمیز افراطى با کودک است .

 

منبع ) کتاب مراقبت وتکامل دوران ابتدای کودکی : آغازی عادلانه برای تضمین توسعه و سلامت همه جانبه

اداره سلامت کودکان- دفترسلامت جمعیت خانواده و مدارس

۲ شهریور ۱۳۹۳ ۱۳:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید