اخبار

سوء تغذیه از جمله مشکلاتی است که به دلیل دخالت عوامل متعدد اجتماعی، زیستی در ایجاد آن از سایر مسائل کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

سوء تغذیه از جمله مشکلاتی است که به دلیل دخالت عوامل متعدد اجتماعی، زیستی در ایجاد آن از سایر مسائل کمتر مورد توجه قرارگرفته است.
تغذیه مناسب همراه با درمان های آغاز شده در کودک بیمار( تحت نظر پزشک ) از مهم ترین عوامل دستیابی به سلامتی، تقویت قوای دفاعی و جلوگیری از عود مجدد بیماری است.


    به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی جمشید پور مدیر گروه سلامت خانواده این معاونت در خصوص سوء تغذیه در کودکان گفت  از مشکلات مهم تغذیه ای کشورمان است ،  سوء تغذیه بیماری نیست بلکه پیامد اثرات متقابل بدن انسان و محیط از جمله دسترسی ناکافی به غذا، ابتلاء به بیماری ها، مهارت ناکافی در تغذیه کودک، محدودیت دسترسی به مراقبت ها و خدمات بهداشتی است. سوء تغذیه از جمله مشکلاتی است که به دلیل دخالت عوامل متعدد اجتماعی، زیستی در ایجاد آن از سایر مسائل کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

     وی افزود اگر کودک دچارسوء تغذیه شود، مقاومت کمتری در برابر عوامل بیماری زا دارد بنا براین ممکن است   بیماری طولانی تر یا شدیدتر شود و   احتمال مرگ بیشتر شود.

عوامل گوناگونی مانند عادت های خانواده و آموزش هایی که کودک در خانواده یاد  می گیرد بر اشتهای کودک تأثیر می گذارد. مادر باید در زمان تغذیه کودک، او را برای خوردن فعالانه، تشویق و کمک کند حتی در زمانی که حال کودک خوب است و اشتهای خوبی دارد. نظارت بر وعده های غذایی از زمانی که کودک تغذیه تکمیلی را شروع می کند ( پایان 6 ماهگی ) تا سن 2 سالگی حائز اهمیت است.

ایشان تاکید کرد بنابراین به منظور کاهش خطر سوء تغذیه توصیه می شودکه تا پایان 6 ماهگی به شیرخوار، شیرمادر بدهیدو  تغذیه تکمیلی را در زمان مناسب ( ابتدای 7 ماهگی ) برای کودک شروع کنید.   به تداوم تغذیه با شیرمادر تا پایان دو سالگی توجه کنید.    کنار کودک بنشینید و اور به خوردن تشویق کنید حتی اگر کرسنه نیست ولی هرگز به زور به او غذا ندهید.    در زمان بیماری او را تغذیه کنید.    بعداز بیماری اور را بیشتر تغذیه کنید.  کودکان بیمار اغلب به مایعات و غذاهای اضافی نیاز دارند برای مثال اگر تب یا اسهال داشته باشند ممکن است شیرمادر را به غذاهای دیگر ترجیح دهند.

    همچنین از مواد غذایی با منابع حیوانی مثل تخم مرغ، گوشت و لبنیات( با توجه به سن) در تغذیه کودک بیشتر استفاده کنیدو  مقدار غذایی را که به طور معمول به کودک می دهید بیشتر کنید. تعداد دفعات غذای روزانه کودک را زیاد کنید.

    وی در خاتمه یادآور شد نوع غذا را زیاد کنیداگر کودک غلات ( مانند ماکارانی ، برنج و ...) و حبوبات ( مانند عدس ، ماش و ...)می خورد کم کم سبزی و میوه هم ( با توجه به سن کودک ) به آن اضافه کنید.    روغن مایع  ترجیحاً روغن زیتون ) یا کره بیشتری به غذای کودک اضافه کنید.

 

 

                                       

۳۱ تیر ۱۳۹۳ ۱۰:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید